Advance Media

Stort intresse för mobil hemsida

Blogginlägg   •   Feb 04, 2011 11:10 CET

En undersökning från Luth Research som släpptes i sommras berör mobila webbplatser, mycket intressant läsning för dig som tvivlar på att dina kunder navigerar mobilwebben lika frekvent som den traditionella. De företag som vill ligga i framkant borde definitivt se över sin tillgänglighet på den mobila webben och överväga en investering i en mobil hemsida.

I undersökningen genomförs av 1.000 amerikaner med olika demografiskt ursprung via frågeformulär som gav svar på:

• Typer av webbplatser som mest sannolikt besök med hjälp av en mobiltelefon
  • Typer av innehåll som användaren mest sannolikt kommer åt via en mobiltelefon
  • Funktioner som ökar sannolikheten för att besöka en webbplats på en mobiltelefon
  • Vilken typ av mobil marknadsföring som ger bäst respons
  • Sannolikhet för att besöka en webbplats som kräver ett abonnemang
  • Sannolikheten att få SMS eller e-post från mobila platser av intresse
  • Mobiltelefontillverkare
  • Deras operatör

Den fullständiga rapporten går att köpa för ganska många tusenlappar, men institutet är vänliga nog att dela med sig  av några av slutsaterna.

Den nya undersökningen visade att nästan hälften av USA: s vuxna mobilanvändare förväntar sig att besöka webbplatser från sin mobiltelefon under det kommande året. En grupp som stod ut var unga vuxna män i åldern 18-34 med årsinkomster på minst $ 75.000 ser det som sannolikt att de kommer besöka mobila webbplatser en gång om dagen eller mer under nästa år.

Mobila användare är mest intresserade av att använda sökord i sökmotorer för att få tillgång mobila webbplatser. Hälften är intresserade av eller villiga att skriva webbadressen från minnet eller öppna en webbplats via bokmärken. Sökmotorpositionering på Google bör därför vara högsta prioritet inom mobil marknadsföring  av din mobila hemsida.

“Fler konsumenter har blivit bekväma med att använda sin mobiltelefon för att få tillgång webbplatser, men det finns betydande skillnader i hur de hittar och når dessa platser. Att förstå och tillmötesgående dessa skillnader är avgörande för utveckling av mobila strategier som drabbade deras avsedda mål i stället för saknade möjligheten.”

- Jacqueline Rosales, EVP, Business Development & Client Service, Luth Research.

Mobila användare säger att de är mycket mer benägna att besöka en webbplats för mobila enheter om platsen är gratisladdas snabbt och är enkel att se och navigera. Återigen ser vi värdet av att ha en mobil hemsida som är optimerad för mobilwebben i smartphones. Lång laddningstid och krånglig navigering = en kund som tröttnar snabbt.

“Konsumenten Briefing visar att för ett stort och växande antal amerikanska vuxna, är mobiltelefonen ett vanligt sätt att få tillgång till webbplatser. Denna användning skapar enorma möjligheter för annonsörer. Men för att nå denna publik, måste mobila webbplatser vara användarvänligväl utformad ochtillhandahålla relevant information, fann undersökningen. Webbplatsägare och utvecklare bör också vara medvetna om att sökmotorn strategier är viktiga för att nå denna målgrupp. “

- Peter A. Johnson, Vice VD på MMA och författare till studien.

Tillgängligt endast för MMA-medlemmar, innehåller varje MMA Consumer Briefing en 2 – till 3-sida sammanfattning, alla enkätfrågor och detaljerade resultat. Enkätsvar finns både sammanlagt och i korstabulering av standard demografiska målgrupper, såsom ålder, kön och inkomst, samt trådlösa och mobiltelefontillverkare. Rapporten finns tillgänglig här.