Zaplox AB

Svar på vanliga frågor

Blogginlägg   •   Mar 25, 2012 09:53 CEST

Här kan du läsa snabba svar på hur mobila nycklar fungerar och används.

Vad är Zaplox?

Zaplox utvecklar lösningar för lås och nyckelhantering med mobiltelefonen – till kontor, bostäder och hotell, och för alla mobiltelefoner. Zaplox mission är att befria världen från fysiska nycklar och skapa en enklare vardag.

Vad är Zaplox?

Zaplox utvecklar lösningar för lås och nyckelhantering med mobiltelefonen – till kontor, bostäder och hotell  och för alla mobiltelefoner. Zaplox mssion är att befria världen från fysiska nycklar och skapa en enklare vardag.

Hur lång erfarenhet har Zaplox?

Zaplox startade sin verksamhet 2010. Teamet bakom Zaplox har lång och gedigen erfarenhet av mobilkommunikation, elektronik, datahantering och fysisk access.

Vem är Zaplox till för?

Zaplox erbjuder innovativa lås- och accesstjänster till hotell, kontor och till konsument.

När lanseras Zaplox?

Zaplox arbetar löpande fram lösningar för olika branscher och geografiska marknader.

Hur installeras Zaplox?

Det finns olika versioner av våra produkter beroende på hur dina behov ser ut. Allt ifrån enkla moduler som anpassar befintliga mekaniska lås till system som fabriksmonteras i nya dörrar. Ta kontakt med oss så berättar vi mer.

Hur öppnar jag dörren?

Du använder din mobiltelefon. Öppna Zaplox-applikationen i din telefon, välj din nyckel och klicka på "Öppna" – så enkelt är det med nycklar i mobilen.

Vilka mobiltelefoner fungerar med Zaplox?

Zaplox fungerar tillsammans med de flesta mobiltelefoner, inte bara nya smartphones. Nyckelklienten finns att ladda ner för Android och iOS, Windows Mobile och inom kort för Blackberry.

Hur skaffar jag Zaplox?

Zaplox system för hotellaccess är sedan vintern 2011/2012 installerad och under utvärdering på Skilodge Village i Sälen. Vi öppnar för nya kunder hela tiden.

Vilka fördelar finns det för mig som hotellgäst?

Zaplox kan integreras med hotellets bokningssystem. När du bekräftat din bokning får du rumsnyckeln direkt till din mobiltelefon. När du anländer till hotellet checkar du in med mobiltelefonen, slipper att stå i kö och kan gå direkt till rummet istället. Och när det är dags för avresa checkar du ut med mobiltelefonen.

Måste jag ge upp min fysiska nyckel?

Zaplox kan fungera med både fysiska nycklar och mobilnycklar på ett och samma lås. Hotellrum kan fungera både med det vanliga plastkortet och mobiltelefon.

Hur är det med säkerheten?

Zaplox system har samma säkerhetsnivå som Internetbanker. Vi använder etablerade och beprövade protokoll för kryptering och autentisering.

Säkerhet och mobilnycklar
Zaplox använder moderna och accepterade krypteringstekniker och autentiseringsprotokoll. Vår säkerhetsnivå är fullt jämförbar med den som du förväntar dig när du gör transaktioner via din internetbank.

Vi använder exempelvis protokoll som TLS (Transport Layer Security) för att säkerställa en säker kommunikationskanal och PKI (Public key infrastructure) för autentisering som ser till att ingen annan än den avsedda nyckelinnehavaren har tillgång till rätt nyckel.

Nyckelinformation lagras inte centralt och kan därmed inte stjälas genom att hacka en central dataserver.

Hur gör jag om mobiltelefonens batteri tar slut?

Om ditt mobilbatteri tar slut kan du inte längre komma åt dina mobila nycklar. Det är som att tappa bort sin fysiska nyckel, fast du kan snabbt få tillbaka nyckeln genom att ladda mobilen. Skillnaden är att om du laddar upp mobilen kan du åter använda dina nycklar.

Om batteriet dör i mobiltelefonen så att du inte längre kommer åt dina mobilnycklar kan du kontakta någon behörig som kan öppna dörren åt dig. På ett hotell med Zaplox lösning installerad tar du kontakt med receptionen så hjälper personalen dig.

Hur gör jag om jag tappar bort min mobiltelefon?

Om du tappar bort telefonen kan du spärra nycklarna genom kontakt med vår internettjänst. Den finns tillgänglig dygnet runt för dig som är kund. På ett hotell med Zaplox lösning tar du kontakt med receptionen så hjälper personalen dig.

När du fått tillbaka eller skaffat en ny telefon kan du lägga till alla dina nycklar på samma enkla sätt som när du installerade dem första gången.