Inhouse

Svenska byråer konkurrerar med London om reklamare

Blogginlägg   •   Sep 23, 2010 10:58 CEST

Svenska reklamare är mycket eftertraktade i Londons byråvärld. Det är främst svenskarnas digitala kompetens i kombination med ett ohierarkiskt arbetssätt efterfrågas då Storbritanniens kommunikationsbyråer nu tar steget in den digitala eran. Där ses svenskar som en klar framgångsfaktor.
Enligt Matt Wells på Congregation kommer svenskar att fortsätta att vara intressanta som global hub för digital design i en intervju av Jon Pelling på SvD*.
- Den internationella efterfrågan på svensk digital reklam- och kommunikationskompetens ökar kraftigt. Vi på Inhouse tillsätter främst tjänster på den svenska marknaden men jobbar även internationellt med vissa kunder. En viktig aspekt i den här "nya" arbetsmarknaden är att svenska byråer måste få insikt i att de inte bara konkurrerar med andra svenska byråer om duktiga medarbetare utan även med byråer utomlands, ofta Londonbaserade. Det ställer högre krav på byråerna som arbetsgivare, säger Emily de Piro, rekryteringskonsult inom kommunikation på Inhouse.

Källa: Svenska Dagbladet, Näringsliv 2010-09-23