Cellaviva AB

Svenska föräldrar sparar sina nyfödda barns navelsträngsblod

Blogginlägg   •   Dec 07, 2015 10:53 CET

www.mödravård.se publicerades den 30/11 en artikel om möjligheten att spara stamceller för privat bruk i Sverige. Det faktum att denna möjlighet funnits i andra delar av världen i drygt 20 år gör den inte mindre kontroversiell i Sverige och rubriken på artikeln belyser detta; Framtidsspaning: spara stamceller från navelsträngsblod

Flera företag i Europa och USA erbjuder sedan drygt 20 år tillbaka möjligheten att ta till vara på stamceller från navelsträngsblod. Cellerna kan frysas ner och i framtiden komma att användas för att bota svåra sjukdomar som drabbar barnet eller någon nära släkting. Idag används stamceller från navelsträngsblod för att behandla ett 80-tal svåra sjukdomar och forskare jobbar på att ta fram nya behandlingar med stamceller. Kommer privat sparande av stamceller vara en vardaglighet i framtiden?

Journalisten Ingrid Lund har pratat med mamman Linda som berättar varför hon väljer att spara navelsträngsblod från sitt kommande barn.