Gotosweden

Sverigeresa 2012 med cykel

Blogginlägg   •   Aug 02, 2012 23:17 CEST

Efter en vecka på vägarna i en husbil sadlar familjen om och gränslar cykeln. Tillsammans med en annan familj skall vi cykla från Sjötorp till Karlsborg längs Götakanal. Det är tydligen en välkänd cykelsträcka och omfattar ca. 10 mil per väg. Eftersom cykling är helt nytt för oss har ingen av oss någon aning om hur mycket vi kan cykla på en dag.

Vi är fyra vuxna och fem barn och har åtta cyklar och fyra cykelkärror. För att ta oss till Sjötorp hyr vi ett släp i Kungsbacka där vi lägger alla cyklar. Innan vi åker söker jag lite info om kanalen, men hittar mest info om kanalturer och slussöppningar, nästan inget om cykel. Den informationen jag hittar om cykel handlar bara om att man kan hyra cyklar i Sjötorp.

Väl på plats påbörjar vi vår färd mot Karlsborg längs Götakanal på en grusig cykelbana. Trodde faktiskt att cykelbanan skulle vara asfalterad. Efter bara någon kilometer passerar vi en grillplats med ett litet regnskydd. Eftersom vi lever på 2000-talet är vi väl utrustade med smarta telefoner och läsplattor. Tyvärr hittar vi ingen information gällande boenden längs kanalen eller vart nästa grillplats ligger. Det vi hittar är antingen camping eller hotell och vi vill ju tälta i det fria eller möjligen hyra ett rum någonstans. Trots götakanalappar, eniroappar, google places och annan information hittar vi dåligt. Däremot passerar vi mycket av det vi letar efter längs vägen. Längs vägen ser vi också många fina platser där man kan övernatta med husbil, något som vi hade haft nytta av veckan innan. Man brukar säga att alla vägar går till Rom och det verkar vara samma sak när man söker destinationer, aktiviteter och upplevelser. Letar du efter cykel längs Götakanal hittar du cykeluthyrning, söker du bara Götakanal får du massa förslag på båtturer med Wilhelm Tham. Hur hittar vi det som vi inte vet att vi letar efter?

Väl framme i Tåtorp måste vi ta oss antingen över eller runt sjön Viken. Åka båt kostar omkring 2000kr per väg för alla så det kändes lite dyrt. Att cykla runt innebär att cykla en etapp på landsväg och det kändes osäkert med barn och kärror. Märkligt nog hade vi inte lyckats hitta information om problemet med Viken någonstans? Vi övernattar i pittoreska Tåtorp och beslutar att inte ta oss vidare utan helt enkelt vända tillbaka mot Sjötorp. Hade varit en god idé att serva cyklister med att hämta och lämna cyklar till olika platser. Den tjänsten kanske redan finns men vi hittade den i vart fall inte. Däremot hittade vi olika cykelaktivitetsbolag i Sjötorp, Töreboda och Karlsborg. Kanske samarbetar de, vad vet jag men de har olika hemsidor, olika namn och olika utbud så samarbetet är i så fall väl dolt.

Jag blir både bekymrad och förvånad över hur lite turister som far längs cykelvägen men även i kanalen lyser fritidsbåtarna med sin frånvaro. Man påstår att säsongen inte riktigt kommit igång ännu?! Det skall då tilläggas att detta utspelar sig andra veckan i juli. Om inte andra veckan i juli är högsäsong, när är det då högsäsong? En vecka om året?

Götakanal, liksom så mycket annat i Sverige, är fantastiskt men det räcker inte att marknadsföra en destination med vackra bilder och en on-line bokning. Skall vi nöja oss med 1-3 veckor av högsäsong? Sverige har så otroligt mycket att erbjuda men vi måste hjälpa turisten eller besökaren att hitta det han eller hon inte vet att de letar efter. Vi måste förstå att när jag cyklar längs Götakanal äter jag glass, tar en öl någonstans, äter lunch, handlar grillkött, spelar minigolf m m. Idag vill campinginnehavaren att jag skall bo där och bryr sig inte ett dugg om jag köper glass i kiosken intill eller om jag tar en öl på puben. Lika lite bryr sig pubinnehavaren om vart jag bor. Lösningen är crosselling och samverkan.

- Martin Guldbrandsen