Gotosweden

Sverigeresa 2012 med husbil

Blogginlägg  •  2012-07-14 13:04 CEST

Eftersom jag kör är det min fru som sitter med en iPad i knät och navigerar oss fram genom Sverige på jakt efter upplevelser och bra väder. Min fru är som vilken medborgare som helst, hon kan leta via Google och söker på klassiska sökord. Vi har innan bestämt att vi skall försöka undvika traditionella campingplatser och istället hitta egna ställen eller bo på någon lantgård eller liknande. När vi lämnar Jönköping måste jag hjälpa min fru med rätt sökord, jag förklarar att hon skall leta efter ställplatser. Vidare förklarar jag för henne att om vi skall hitta små fina ställen måste vi först söka länsvis. Jag kan inte låta bli att småle när hon något irriterad påpekar att vi borde haft gotosweden-appen nu.

Första natten hittar vi ett fantastiskt ställe i närheten av Vaggeryd. Lilla Tröllsabo som Daylight hade rekommenderat. Vi hamnade på en gård intill en liten sjö där värdparet var sådär fantastiskt trevliga som man bara kan drömma om. De fixade med stolar och sedan kom frun i huset med nybakade kardemummabullar. Därefter började sökandet efter härlig natur och bra platser. Utan rekommendationer visade det sig vara ytterst svårt att hitta dessa smultronställen. Vi begav oss till Bolmsö men hittade endast en camping. Vi letade efter gårdsbutiker längs vägen, men det verkar bara vara populärt i storstadsregionerna. Här är kyldiskarna fyllda av färdigmarinerade scan-produkter. Vi blev rekommenderade att äta på Tiraholms Fisk… och tacka för det! Vilket ställe! Underbar mat, intill sjön Bolmen, på ett ställe där man minst anar, vid en väg som knappt går att upptäcka. Till råga på allt var stället fullt av folk. Helt fantastiskt, men vi hade aldrig hittat dit utan rekommendationer.

Resan går sedan vidare via Kalmar mot Blekinge. Även här svårt att hitta platser att ställe sig på. Vi söker och surfar, men hittar bara campingplatser. Till slut blir det en camping även i Blekinge, en 4-stjärnig sådan. Vi har tur och får plats vid vattnet. Kan inte låta bli att förundras över alla dessa campare som har byggt både staket och trädäck runt sin husvagn. Är inte själva grejen med camping att vara mobil??

Turismen sägs bli en vara basnäringar framöver, men då måste vi ändra på samhällets attityder. Vid ett tillfälle på Österlen kom vi med vår hyrda husbil då en kvinna kom utrusande från sin sommarstuga och viftade med armarna. Hon ropade på engelska ”go away,  do not park here, I will call the police…” Jag frågade vad hon menade och hon förklarade att hon hatade husvagnar, husbilar och tältande människor i närheten av hennes sommarstuga. Till saken hör att detta var allmän plats och det borde inte störa hennes vardag. Tyvärr speglar detta lite av den allmänna inställningen till camping och campare. Detta är uppgiften för våra offentliga aktörer! Glöm bokning och trafik på egen hemsida och fokusera på samhället istället. Ändra attityder hos medborgarna och hjälp till med värdskapet.

Efter en vecka bakom ratten på en husbil har vi fått uppleva några fantastiska delar av Sverige. Tyvärr tror jag inte vi hade hittat till dem utan min branschkunskap. Min nya erfarenhet säger mig att Sverige är fantastiskt och vi kan locka till oss massor av nya resenärer både utländska och inhemska. Min nya erfarenhet säger mig också att vi behöver ny teknik som underlättar för turisten. Jag råkar känna till ett företag om kan hjälpa till med just den biten…. Hur hittar man till något som man inte känner till?? Under vår resa har vi varit väl utrustade med broschyrer, appar och hemsidor för olika branscher och olika delar av Sverige. En app som vi faktiskt nyttjade flitigt var ”mathantverk”, vi hittade många mysiga gårdsbutiker och kunde grilla några riktigt goda middagar tack vare denna app. Ställer mig dock tveksam till denna i det långa perspektivet. Dels är det troligen bara matnördar så som jag själv som gillar appen, men också att det bara är mat. Som resenär, besökare eller turist vill man hitta upplevelser, aktiviteter, boenden OCH mat, inte bara mat. Vi testade många andra appar längs vägen. Appen för Karlskrona får gott betyg, synd att det bara gäller Karlskrona annars hade den kunnat vara användbar. Även Eniros appar visade sig vara helt oanvändbara. Verkar som allt är konstruerat utifrån ett branschperspektiv istället för att sätta kunden i fokus.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom