Invest Sweden

Sveriges mesta styrelsekvinnor är knutna till Invest Sweden

Blogginlägg   •   Dec 06, 2009 15:32 CET

I senaste numret av Dagens Handel kartläggs sammansättningen i de svenska handelsföretagens styrelser. Handelsbolagen är bland de bästa i Sverige när det gäller att ta tillvara kvinnlig kompetens, även på styrelsenivå, och trenden går uppåt. För två år sedan var andelen kvinnor i de handelsrelaterade svenska börsbolagen 22 %. Idag är 27 % av ledamöterna kvinnor.

I anslutning till huvudartikeln listas de sex kvinnor som har flest och tyngst styrelseuppdrag i de svenska börsbolagen. Två av de sex på topplistan är också ledamöter i Invest Swedens insynsråd: Marie Ehrling, som är styrelseledamot i bland andra Nordea, Securitas och Oriflame, samt Eva Lindqvist, med styrelseuppdrag i bland annat Assa Abloy och det onoterade bolaget Xelerated.

Vi på Invest Sweden är glada och stolta över att arbeta med några av Sveriges mest kompetenta och erfarna industriprofiler. Vi är också stolta över att ha ett insynsråd som inte bara är ytterst kompetent, utan också helt jämställt.

En del av artikeln i Dagens Handel kan du läsa på http://tinyurl.com/yb3crmm För att hitta topplistan måste man dock få tag på papperstidningen.

Invest Swedens insynsråd består av sex personer. De övriga fyra ledamöterna är förpackningslogistikprofessor Gunilla Jönsson, som också har styrelseuppdrag i Billerud, tidigare Volvo-chefen Hans-Olov Olsson, Jonas Rudberg från bioenergiföretaget Chemrec samt Akbar Seddigh, som sitter i styrelsen för bland andra Innovationsbron och Elekta.