Gotosweden

Ta bort stödhjulen från turistbranschen

Blogginlägg  •  2012-03-26 20:44 CEST

TURmässan 2012 är över och därmed har Gotosweden införlivat ett av sina stora delmål som var att ställa ut och bygga varumärke. Vi översteg alla mål och visioner med TUR fler kunder än beräknat valde att ansluta sig och otroligt mycket fler användare registrerade sig än vi vågat räkna med. Trots detta  är det med viss hopplöshet jag kan konstatera balansen mellan det privata och det offentliga. På Tillväxtdagen pratade Marita Ljung om den fina relationen mellan offentlig och privat sektor inom turismen. Det är väl kanske inte så konstigt med tanke på att ingen annan bransch är så kontrollerad av offentliga aktörer så som turismen. Man ville ge sken av att det var en god representation av såväl privata som offentliga aktörer bland publiken. Efter att ha letat länge och väl hittade vi äntligen några företagare som alla påpekade bristen och avsaknaden av just privata aktörer.

I vår monter upplevdes ett liknande fenomen. Alla som passerade vår monter kunde konstatera att den var synnerligen välbesökt. Mellan 13:30-17:30 kunde man knappt passera i allt folkmingel. Vår monter var dock kraftigt överrepresenterad av privata aktörer. En av mässans höjdpunkter var när kommunen Hjo valde att presentera sitt 600-års jubileum i vårt verktyg.

Efter diskussion med flera turistorganisationer hamnade vi ofta runt ämnet om att uppdatera. Man tycker helt enkelt att det är för krångligt att uppdatera på flera ställen. Inte nödvändigtvis gällande kommunernas material utan företagens? Kommunen/turistbyrån tar på sig rollen att uppdatera och välja marknadskanaler åt företagen. Detta är ju helt bisarrt! Skall offentligheten köpa toapapper och kontorsmaterial åt företagen också!? Man försvarar detta curlingbeteende med att företagen har så mycket att göra, företagen kan inte eller företagen förstår inte... Nu är det dags att ta bort stödhjulen för företagen. Om inte företagen kan, vill eller orkar så är verkligheten den att då får företagen skylla sig själva. I vilken annan bransch fungerar det på detta sätt?? Företagen har blivit bortskämda med att få denna hjälp, men detta måste upphöra. Man skyller gång på gång att man inte får företagen att uppdatera i systemen såsom Basetool, Citybreak, Tellus eller liknande, vilket kanske säger mer om dessa system än om företagen.

Sedan starten med Gotosweden 2009 har jag hört ordet samverkan uttalas säkert 10.000 gånger... Nu är det jag som säger det istället, -låt oss samverka!

Martin Guldbrandsen, VD, Gotosweden

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom