Mediababe

Tjäna pengar på din blogg, del 1

Blogginlägg   •   Feb 21, 2011 12:59 CET

Visst går det att tjäna pengar på sin blogg, men det är sällan annonsintäkterna är den stora inkomstkällan. I fem avsnitt skall jag gå igenom olika alternativ som gör bloggen lönsam. De är hämtade från boken "Mediababe - nio steg till framgång med hjälp av media"

I boken djupintervjuas bland annat medieentreprenören Blondinbella, matprofilen Lotta Lundgren och teknikbloggaren/föreläsare Karin Adelsköld. Alla har de byggt upp sina karriärer och bolag utifrån sina bloggar.Vi börjar med att gå igenom hur bloggen kan ge jobb. Om du söker anställning eller driver ett företag spelar ingen roll. Ur bloggsynpunkt fungerar det på samma sätt. Den bör utformas som ett smakprov på vad du kan och har att erbjuda. Så här gör du:

VEMSociala medier handlar om möten med människor. Se till att det är enkelt att hitta en bra beskrivning på dig som driver bloggen. En länk till ett cv och kontaktuppgifter är en förutsättning om en rekryterare skall höra av sig. Telefonnummer är en självklarhet om du vill att kunder skall lyfta luren och ringa dig. Behöver jag poängtera vikten av att du besvarar mejl och kommentarer från dina besökare? Det låter självklart, men det är det inte för alla.

VAD - Ett bra sätt att visa vad du kan erbjuda är att utforma bloggen som en tjänst. Den som antingen vill anställa eller anlita dig behöver få upptäcka vad du kan. Är du bilmekaniker - ge besökarna råd om hur de köper en bil, säljer en bil, utrustar en bil, tvättar en bil och allt annat du har örnkoll på. Många som gillar snygga prylar eller inredning lägger upp bilder från tidningar eller nätet i sin blogg. Problemet med det är att ingen ser vad du gör och därmed kan. Bilderna är ju skapade av någon annan. Vem som helst kan välja ut fina saker och visa upp, men 'att visa upp' är inget jobb man får betalt för. Jag fick ett mejl av en tjej, som byggt upp en populär inredningsblogg och undrade varför den inte ger mer pengar. Lite research visade att många bloggare har gått i 'snygga bilder och skön känsla' - fällan.

Läs vidare här