Tria Studentfacket

Trettiofyratusen kilo fairtrademärkt kaffe

Blogginlägg   •   Okt 21, 2010 12:33 CEST

Tror du inte att en ensam kommun kan göra skillnad? Norrköpings kommun har ökat andelen etiskt producerat kaffe som de köper in från 78 kilo 2006 till 34 087 kilo 2009. Det dricks uppenbarligen mycket kaffe på kommunens arbetsplatser, och vilket kaffe man köper spelar faktiskt roll.

Norrköping är Sveriges femte Fairtrade City. Fairtrade City är en certifiering från Fairtrade, som delas ut till kommuner som vill ta ansvar för att det man köper in och konsumerar inom kommunen ska vara etiskt producerat.

LO-TCO Biståndsnämnds lunchmöte den 20 oktober 2010 lyssnar vi på Emma Rung, projektledare för Fairtrade City. Hon berättar om den globala betydelse som valet att köpa etiskt har för producenterna. Hon har precis varit i Malawi där de tack vare de pengar de dragit in genom att sälja sina Fair Trade-produkter har kunnat bygga en brunn i byn. Förutom att det blir närmare för dem att hämta vatten behöver de inte längre riskera sina liv vid floden där det finns krokodiler. Varje år avlider ett par eller flera kvinnor på grund av krokodilattacker.

Veronica Karlsson och Emma Rung, foto Cecilia Hagängen

För att få diplomeringen Fairtrade City och kunna stoltsera med att vara en medveten kommun, ska kommunen aktivt arbeta med att öka andelen inköp som är etiskt producerad. Emma Rung förklarar att diplomeringen även ibland har gått till flera kommuner som inte alls haft särskilt bra siffror, men som i och med diplomeringen visat att de verkligen vill bli bättre. Och som sen har jobbat hårt och faktiskt blivit det.

Norrköping har varit en Fairtrade City sedan 2007. Veronica Karlsson, som också sitter i förbundsstyrelsen för SKTF, är ordförande för styrgruppen för Fairtrade City Norrköping. Hon berättar att i Norrköping har de haft kampanjer för att öka medvetenheten hos olika typer av organisationer. Kampanjen Fik med Etik riktade sig till caféer och restauranger i staden. De ställen som började köpa in etiskt producerade varor, till exempel kaffe, fick sätta upp en Fik med Etik- skylt i lokalen.

Veronica Karlsson berättar också att de har varit ute och informerat om fairtrade i skolor och förskolor och bett barnen fråga hemma om de köper Fairtrade-märkta varor. Dessutom har idrottsföreningar börjat spela med fairtrade-märkta fotbollar, och affärer som har bra fairtrade-utbud har blivit hyllade med orkester i butiken.

Men de vill bli ännu bättre! De mål som Norrköping satt upp för 2011 är:

• senast 2011 ska 100 procent av det kaffe som inhandlas av Norrköpings kommun vara etiskt märkt
  • senast 2011 ska minst 25 procent av det te, den choklad och de bananer som inhandlas av Norrköpings kommun vara etiskt märkt/märkta
  • i samband med konferenser, event, uppvaktningar och avtackningar i kommunens regi ska vi i så stor utsträckning som möjligt välja produkter som är etiskt märkta
  • i så stor utsträckning som möjligt ska produkterna i ovan nämnda punkter även vara ekologiskt märkta

Frågan vi alla ställer oss: varför är inte alla kommuner Fairtrade Cities? Det finns 290 kommuner i Sverige och av dessa är bara 39 kommuner diplomerade än så länge. Veronicas tips till de som vill jobba med fairtrade i kommunen är:

• Ta inte vatten över huvudet – man måste inte börja i alla ändar på en gång. Jobba med informationskampanjer mot en sektor i taget.
  • Avsett personalresurser för arbetet. Det behöver inte vara många timmar men det måste finnas någon som hinner ringa samtal och svara på mail.

Så nu tycker vi på Tria att ni allihopa ska ut och tjata på era kommuner, på er arbetsplats eller på ert fik på universitetet att ta ansvar! Många bäckar små gör stor skillnad. Lycka till!