Tria Studentfacket

Tria förklarar: Tjänstepension

Blogginlägg   •   Nov 11, 2010 10:52 CET

Är du anställd på en arbetsplats som har kollektivavtal, så omfattas du av en pensionsförsäkring som din arbetsgivare betalar in varje månad. Denna kallas tjänstepension. Tjänstepensionen är ett viktigt komplement till den lagstadgade allmänna pensionen och ingår i kollektivavtal mellan fackförbunden och din arbetsgivare.

Bilden är lånad från Statens pensionsmyndighet SPV. Den illustrerar hur stora delar av din framtida pension som består av allmän pension som du alltid får,  tjänstepension som arbetsgivaren ska betala in och som är garanterad om du arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal, och eget pensionssparande om du ägnar dig åt det.

Det finns även individuell tjänstepension. Ifall din arbetsgivare inte har kollektivavtal kan denne fortfarande betala in tjänstepension genom individuell tjänstepension. De olika individuella tjänstepensionerna är inte alltid lika heltäckande som de kollektivavtalade, och du kan ha svårt att kontrollera att din arbetsgivare verkligen betalar in din pension. Företag med kollektivavtal är skyldiga att betala in pension och du är garanterad att få dina pengar även om din chef aldrig betalar in en krona. Så är det inte med företag som inte har kollektivavtal. Om din arbetsgivare då slarvat med insättningarna kan du aldrig få ut de pengarna du blivit lovad.

Facketförändras.nu har sammanställt viktiga fakta om den kollektivavtalade tjänstepensionen. Bland annat är den jämställd, till skillnad från den individuella. Den kollektivavtalade tjänstepensionen gör ingen skillnad på om man är man eller kvinna, medan den individuella räknar med att kvinnor lever längre än män och därför blir kvinnors månatliga utbetalning lägre — även om båda haft samma lön och jobbat lika länge.

Unionen har tagit fram en räknesnurra där du kan räkna ut hur mycket tjänstepension du beräknas få utifrån din lön nu: Det här är kollektivavtalet värt för dig!