Relytic ltd

Trovärdighet på Internet

Blogginlägg   •   Okt 09, 2010 18:06 CEST

Vad är trovärdighet på internet och varför är det viktigt?

Trovärdighet handlar om att göra din hemsida på ett sådant sätt så att den framstår som trovärdig och därmed innehåller information som går att lita på. En trovärdig webbplats kan skörda stora vinster till och ditt företag. Bara 52,8% av webbanvändarna tror att den genomsnittliga information online är trovärdig (UCLA).

www.relytic.se

Bevisa att det finns en riktig organisation bakom din webbplats

Vem som helst kan sätta upp en webbplats och lova att leverera den bästa tjänsten till det lägsta priset. Men webbanvändare måste också tro att det är en stark organisation bakom din webbplats. Några saker du kan göra är:

• Länka till externa webbplatser som refererar din organisation
  • Ge beskrivningar av personalen
  • Gör det mycket lätt att kontakta dig
  • Visa bilder på kontoret, personal, produkter etc.

Ta en titt på en webbplats du besöker ganska ofta. Vad är det med denna webbplats som du litar på?

Din webbplats måste ge ut ”känslig” information

En hemsida är besläktad med en enkelriktad konversation mellan dig och dina besökare webbplats där och du har 100% kontroll över dialogen. Som sådan måste du se till att du svara på alla frågor som besökarna kan ha, till exempel:

• Vad är syftet med din organisation?
  • Hur mycket kostar det?
  • Vad händer om … ? etc.

Alla påståenden bör backas upp av utomstående bevis

”Vi hjälpte våra kunder att nå ett genomsnitt på 70% tillväxt förra året.” Bevisa det! Varje enskild punkt du gör på din webbplats måste ovillkorligen måste backas upp med konkreta bevis – helst från en webbplats från tredje part alternativt en referens. Hur ska annars en läsare vet säkert att du talar sanning? Om du har vunnit några priser då måste du stolt visa dessa också.

Det måste finnas bevis på att organisationen växer och har kunder

En organisation som kan bevisa det har kunder och upplever tillväxt skapar omedelbart trovärdighet. Genom att visa att du har sålt dina tjänster/produkter flera gånger tidigare och räknar med att göra det i framtiden ger detta att din organisation ses som väletablerat inom din bransch.

Bevisa detta genom att tillhandahålla:

• En klient lista
  • Omdömen
  • Fallstudier av ditt arbete
  • En senaste nyheterna avsnitt

Din webbplats måste ha en känsla av professionalism och förtroende

Din webbplats är din organisations online presentation.  Det är viktigt att den matchar upp i kvalitet till resten av ditt marknadsföringsmaterial eller bättre. Även om du inte tror din webbplats är viktigt för framgången för din organisation, så kommer ändå (potentiella) kunder att göra bedömningar om din organisation baserad på din webbplats. Studier har visat att de viktigaste kriterierna för webb trovärdighet är hur webbplatsen ser ut. Det är kanske på grund av den korta tid vi spenderar på webbplatser. Skapa ett gott första intryck genom att ha en skarp, professionell layout med grafik.

Andra bra saker att gör är

• Ge viss gratis information för att bevisa dina kunskaper
  • Se till att det inte finns några döda länkar

Vill du veta mer om hur du kan skapa en framgångsrik webbsida alternativt är i behov av en webbutvecklare. Kontakta Jonas Wärngård på 0739245940, jonas@relytic.se eller Skype (kontaktnamn: relytic)