Bullguard

Trygghetsråd: Nej, din iPhone är inte osårbar

Blogginlägg   •   Dec 09, 2015 14:08 CET

Sedan länge är det “allmän kännedom” om att de som använder Apples datorer och iPhone/iPad istället för till exempel Android-baserade mobiltelefoner inte behöver tänka så mycket på de hot som drabbar andra. Och statistiskt sett stämmer det fortfarande – i absoluta tal är de rapporterade hoten mot Apples produkter långt färre än för Windows, Android och andra system.

Men det betyder inte att du som använder Apples produkter kan slappna av och strunta i skydd. Säkerhetsföretaget Palo Alto Networks har just släppt en ny rapport som visar att en äldre metod som brukade användas för att för att stjäla information i mobiler och surfplattor, BackStab, nu har kommit tillbaka i en justerad version som särskilt attackerar Apple-produkter.

BackStab är ett verktyg som både använts av kriminella och av polisen när de försöker få ut låst information från en beslagtagen mobil. För att fortsätta vara trygg, följ Palo Alto Networks råd:

1. Kryptera sina säkerhetskopior eller använda funktionen för att säkerhetskopiera till iCloud (krypterat)
  2. Om man inte gjort det – uppgradera till senaste iOS på sin telefon/platta eftersom krypterad säkerhetskopia är det normala där.
  3. Slutligen, när man kopplar in telefonen till en dator eller annan enhet, klicka inte i rutan “Lita på…” om man inte är absolut säker.

Alexandra Olausson, Nordenchef, Bullguard