Attraktionsbyrån.nu

Turistindustrin har mycket att lära av bilindustrin

Blogginlägg   •   Feb 26, 2013 12:53 CET

Paketering 1.0

Om vi utgår från hur bilindustrin arbetar och jämför det med hur turtistindustrin arbetar (eller borde) så finns det mycket att lära.

Olika modeller är teman inom turism, olika märken är olika turistföretag och dom har   givetvis olika språk och kultur (vissa pratar tyska, andra pratar amerikanska osv.)

Volvos tema är säkerhet och passar familjen, Ferrari har äventyr som sitt tema (äventyr är ofta lite dyrare), den som är riktigt miljömedveten åker kollektivt men även här blir det Volvo, då Ferrari inte tillverkar bussar.

Volvo i skillnad till turistindustrin tillverkar inga delar själv, det gör under leverantörerna.

Delarna är oftast standarddelar som kan köpas av flera olika biltillverkare, men med den egna och unika specifikationen (alla andra har gudier dom med, men den specielle guiden finns bara att träffa hos oss). En grundläggande anedning till att Volvo köper delar av olika underleverantörer är att underleverantörerna får långa serier genom att tillverka till flera. Långa serier sänker priset per del. Långa serier gör att man får större möjligheter att kvalitetssäkra genom större erfarenhet. Går något galet så håller Volvo underleverantören ansvarig för att fixa till det. Jag har personligen sett leverantören av däcken till Volvo bilarna med hjälp av domkrafter och fälgkors montera däcken på nya Volvobilar ute på parkeringen. Då leverantören inte fick fram däcken i rätt tid så blev det att arbeta ute på parkeringen.  Så varför fortsätter delar av turistindustrin med att försöka göra allt själva, vore det inte bättre att kalla in experter på olika moment?

Volvo (paketägaren) förhandlar med underleverantörerna om vad de olika ingående delarna skall få kosta och skapar sedan ett pris till kund som klarar av att ge både försäljningskanalerna, deras återförsäljare (destinationsbolagen) och underleverantörerna (den lokala näringen) en bra marginal.

Volvos uppgift är att sätta samman rätt delar och kvalitetssäkra dessa till kund.

och därför står Volvo för garantin både på delarna och den färdiga bilen (resegarantin).

Volvo tillhandahåller verkstäder med utbildade tekniker (utbildade guider m.m.).

För att göra det enkelt för kunden att köpa produkterna (paketen), har Volvo skapat möjligheter till avbetalning (ja även vissa charterbolag använder detta), egna förmånliga försäkringar, möjlighet att byta in bilen efter ett antal år (här borde resebolagen fundera på rabatter för återkommande gäster).

För att Du som kund skall ha tillåtelse att framföra bilen måste du ha körkort, detta fixas via "träningsläger" i bilkörning även kallat körskola.

Tillval som erbjuds kunden är ex:

Hjulhotell, där hjulen får service och vila inför kommande säsong (vinter/sommar).

(Utbildning i kultur och språk innnan resan, passningn av blommorna hemma m.m.)

Gratisbärgning om bilen mot all förmodan skulle stanna efter kunden gjort sin service på Volvos verkstad (en heltäckande reseförsäkring ingår för trogna kunder).

Inbyte av gamla bilen (rabatt eller uppgradering av standard till trogna kunder).

Hyrbil när bilen skall bo på verkstaden en längre tid (möjlighet att byta/uppgradera resan om detta behov uppstår

Paketering 2.0

Nästa steg i jämförelsen mellan bilindustrin och turistindustrin är att se hur man arbetar med specielområdet bussar och lastbilar.

Bussen tillverkas på samma sätt som personbilen. En knippe delar delvis specificerade av Volvo sätts samman till en enhet (en gruppresa) och funktionen garanteras av Volvo vilka även håller i garantin (resegarantin).

Volvo erbjuder nu ett kunden ett alternativ till att köpa bussen (gruppresor) och i stället hyra bussen per körd mil till en fast kostnad, med bränslet undantaget (den personliga utrustningen i upplevelsepaket).

För kunden uppstår en situation där den endast betalar för de mil bussen körs och då till på förhand överenskommet pris. Priset inkluderar ALLA kostnader som kan uppstå (all inklusive), underanvändandet av bussen, däck, service, försäkring osv.

När kunden kört den tid / mil som var överenskomna från början så byter Volvo ut kundens buss till en ny av senaste modell och kunden kör vidare på samma sätt som tidigare. (Du som kund betalar en fast månadskostnad och har minst en ny resa varje år som väntar på dig).