Tria Studentfacket

Ung i arbetslivet: Ylva är informatör!

Blogginlägg   •   Feb 01, 2011 15:19 CET

Vad heter du?
Ylva Werlinder

Vad har du för utbildning?
Medie- och kommunikationsvetenskapligt program, Högskolan i Jönköping

Vad gör du på jobbet?
Jag är informatör på Folkhögskolornas informationstjänst. Jag ansvarar för den gemensamma informationen och marknadsföringen av folkhögskolorna i Sverige. Det är 150 olika folkhögskolor som alla har en gemensam webbplats som jag jobbar med. Jag pysslar även med den grafiska formgivningen av våra informationsblad och faktablad, och varje år ger vi ut en kurskatalog med alla folkhögskolors samlade kursutbud. Förutom det praktiska kring webbplatsen och informationsbladen så jobbar jag också mycket med att öka kännedomen om folkhögskolan i samhället. Det handlar närapå om varumärkesbyggande, att göra folkhögskolan som skolform känd. Vi lägger upp en kommunikationsplan och jobbar efter den. Vårt mål är att folkhögskolan ska vara lika känd som utbildningsform som komvux och universitetet. Dessutom ska vi rikta oss till flera olika målgrupper.

Hur ser en typisk dag ut?
En typisk dag… det är väldigt mycket olika saker. Jag svarar på frågor från folk som vill plugga på folkhögskola och från journalister som vill skriva om folkhögskolan. Sedan sitter jag i möten och utvecklar vår verksamhet. Idag har jag varit på möte med en webbyrå angående att vi vill göra om vår hemsidas utseende. Då sitter jag och pratar design med den som ska göra det tekniska. Hur ska vi förklara vad folkhögskolan är – genom utseende på hemsidan ? Min utmaning är att visa med text och illustration vad folkhögskolan innebär, utan att bara jämföra den med komvux eller andra skolformer. Så idag var kanske en typisk dag – lite mailande, lite telefon, lite möten.

Hur har din väg från högskolan in i arbetslivet sett ut?
Jag läste sista terminen på min utbildning i Australien som utbytesstudent, och när jag kom tillbaka i augusti kände jag mig lite stressad över att jag inte hade något jobb. Så jag sökte en praktikkurs på Karlstad Universitet. Kursen innebar att man fick praktik med studiemedel, så tack vare den kursen kunde jag göra tio veckor praktik på RFSUs informationsavdelning i Stockholm. Under tiden jag var där sökte jag olika jobb och fick ett vikariat på den arbetsplatsen där jag är nu. Vikariatet var först på ett och ett halvt år men sen när det var slut gjorde dom om lite i tjänsterna och så fick jag vara kvar.

Jag har verkligen haft väldigt tur, att jag fick en tillsvidaretjänst så snart efter examen. Jag kan sakna lite att inte ha provat på flera olika arbetsplatser, man får jobba med så många olika typer av människor och jag kan känna ibland att det kanske hade varit kul att ha den erfarenheten. Men samtidigt så är det ju underbart att ha en fast tjänst, jag hade aldrig velat byta det. Mina kompisar har fått hoppa runt mycket mellan vikariat. Jag jobbade mycket extra under studietiden och fick prova på olika yrken då. Jag tyckte att det var jätteskönt att jag fick det här jobbet, och att jag har fått stanna kvar så länge. Jag har förändrat min tjänst ganska mycket under tiden också och utvecklat mig själv.

Hur har din utbildning kommit dig till nytta i jobbet?
Jag har tänkt på det en hel del, det är ibland svårt att säga vad man använder sig av. Men en grej är kunskap om målgrupper. Om man jobbar som informatör tänker man mycket på hur man ska nå vissa specifika målgrupper, och det har jag med mig från utbildningen. Det märks i skillnad med kollegor som inte har den kunskapen, att vi har lite olika tänk. Jag vill anpassa bilder och texter så att vår valda målgrupp tilltalas. Men det innebär ju att vi måste välja bort en del andra målgrupper. Vi kan inte nå allt och alla hela tiden. Det där tänket har jag nog med mig från utbildningen.

Annars blir det ju aldrig riktigt som man har tänkt sig på jobbet. Vi hade ”skarpa case” i skolan, uppdrag från företag som vi skulle göra jobb åt. Det var ju jättebra övningar, men det är först när man är på arbetet som kunskaperna testas på riktigt. Man behöver absolut inte vara fullärd när man börjar jobba, man lär sig hela tiden.

Vad är den största skillnaden mellan att plugga och att jobba?
Största skillnaden när man pluggar är att man endast är ansvarig för sig själv. På jobbet har man ett ansvar för andra och för verksamheten. Det är lite mer ofritt att jobba men samtidigt så är det också väldigt positivt att se att den kunskap man har kämpat sig till i utbildningen går att använda på riktigt och till något som faktiskt gör skillnad för människor. Många som hittat till folkhögskolan berättar att de förändrat sitt liv på ett positivt sätt. Sen tjänar man ju mycket mer pengar också när man jobbar än när man pluggar!

Varför tycker du att det är viktigt att vara med i facket?
Unionen är det fackförbundet som är starkast på min arbetsplats och som har skrivit kollektivavtal. Vi har en ganska aktiv fackklubb på arbetsplatsen och vi organiserar oss i olika grupper som utvecklar olika saker. Vi har bland annat en hälsogrupp, en kompetensutvecklingsgrupp och en jämställdhetsgrupp. I varje grupp sitter det med en arbetstagarrepresentant. Så på vår arbetsplats är facket väldigt närvarande, och jag tycker att det är jättebra! Vi tar ansvar för att göra vår arbetsplats bättre och hälsosammare. Jag ville såklart vara med och påverka!

Dessutom ser jag fackligt medlemskap som en solidaritetshandling. Det är lite som en försäkring – jag kanske inte använder mig av alla delar eller behöver så mycket hjälp, men någon annan kanske behöver mycket hjälp och då är det bra att vi är många som är anslutna och som hjälper till att betala.

Det är också skönt att veta att det finns någon att fråga och få stöd av. Har man frågor om lönestatik eller om hur reglerna för tjänstledighet ser ut är det bra att det finns någon att ringa utanför arbetsplatsen.

Har du några tips till dem som är på väg ut i arbetslivet idag?
Jag tycker att man ska tänka på att de situationer som man möter på ett nytt jobb, de kommer man att kunna lösa! Jag var ganska osäker på vad jag egentligen kunde när jag började jobba, men det visade sig att jag kunde mycket mer än vad jag trodde. Man har faktiskt lärt sig en del, man har med sig en viss analytisk förmåga, man kan läsa snabbt och lära sig nya saker fort.

Om man har kompisar från sin utbildning så rekommenderar jag verkligen att man ska hålla kontakt! Det är ett jättebra sätt att skaffa sig ett nätverk med folk som jobbar med samma saker fast på olika arbetsplatser. Har man en fråga eller ett problem kan man alltid vända sig till dom då och få stöd och hjälp