Tria Studentfacket

Unga har också rätt!

Blogginlägg   •   Feb 25, 2011 14:46 CET

I veckan avslöjades de hemska arbetsförhållandena på The Phone House i SVTs Dokument Inifrån ”Säljsekten”. Unionen har gått ut med ett pressmeddelande som du kan läsa här. Vad som visas i Säljsekten är unga vuxna som jobbar som eventsäljare med kass lön, långa arbetsdagar, hård press och inga raster. Unionens Niklas Hjert säger att den här typen av beteende från arbetsgivarens håll inte alls är nåt nytt.

"Dagens unga möter allt för ofta en arbetsmarknad där de riskerar att sorteras bort i en arbetslivets Idol-utslagning. Unionen kommer ofta i kontakt med ungdomar som jobbar ”på prov” utan lön, som enbart får provisionlön eller går miste om sina lagstadgade rättigheter, t ex semester. De tvingas ofta arbeta i strid med de lagar och regler som gäller för arbetstider och arbetsmiljö."

Detta skriver Niklas i en debattartikel på svt.se. Det är framförallt unga som jobbar inom eventsälj-branschen. Och det är ganska sällan som dessa företag har kollektivavtal. Det är helt vedervärdigt att den här typen av arbetsmiljö existerar.

"Skrämmande, fullständigt oacceptabelt och i strid med både lagar och regler. Programmet är en allvarlig påminnelse om att det håller på att växa fram en arbetsmarknadens bakgård, där inte minst unga människor utnyttjas under fullständigt orimliga arbetsvillkor".

säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg i deras pressmeddelande. Som du vet så tjatar vi rätt så mycket om kollektivavtal, men om du minns inlägget Behöver en miljon extra i lön, tack så kommer du också ihåg varför. Ett företag som inte har kollektivavtal har tex ingen skyldighet att betala ut tjänstepension. Det är massa pengar som du helt enkelt inte får när du blir gammal och pensionerad och äntligen kan ta ditt pick och pack och flytta till Thailand (eller någon annanstans där det inte är vinter halva året).  Dessutom kan du missa OB-tillägg, semesterersättning och flera andra förmåner som är svåra att hålla koll på.

Som medlem i Tria så ingår företrädarskap även om du jobbar extra inom en bransch som egentligen inte är vår. Så även som student så har du ett skydd för att inte bli behandlad hur som helst. Glöm inte detta, och se till att du har koll på dina rättigheter. Till exempel bör du kolla en extra gång vad som står i anställningsavtalet, om företaget inte har kollektivavtal. Här har du bra tips på vad du ska tänka på.