Humagic Group

Ungdomarna som lyser av engagemang!

Blogginlägg   •   Feb 14, 2011 06:53 CET

Åkattraktionerna står stilla, jalusierna är neddragna för kiosker och spel, det vilar en öde och nästan spöklik känsla över nöjesparken Gröna Lund. Kontrasten är stor mot stämningen inne på MP Games kontor i ett av trähusen i anslutning till parken.  Här pågår rekrytering av ungdomar till sommarsäsongen. Det skrattas och pratas högt. Det ligger en positiv spänning i luften. Ungdomarna är i full färd med att spela upp olika gäst situationer som kan inträffa i MP Games spel och lotterier. Det gäller att hantera allt från förväntansfulla barnfamiljer, förälskade par till alkoholpåverkade femkamps gäng.

"Det gjorde ni bra", återkopplar Basse, son till ägarparet, det viktigaste av allt är att Gästen lämnar våra spel nöjda med upplevelsen, även om de inte har vunnit! De ska alltid vilja komma tillbaka och prova lyckan igen. Vår vision är att vi ska sitta på en pinne i Gästens minne.

Ungdomarna är mellan 16 och 18 år. De har tagit sig igenom en första telefonintervju och är nu på en gruppintervju med totalt 8 personer. Rekryteringsprocessen på MP Games är en av de tuffaste jag har upplevt, framför allt om man tänker på personernas ålder och att det för de flesta är det första jobbet – ett sommarjobb.  Efter gruppintervjuerna sker personliga intervjuer och efter det en tredagars utbildning. Först efter utbildningen vet de med säkerhet om de har fått jobbet.

Ungdomarna i rummet har alla sökt som försäljare på MP Games och får nu frågan vilka egenskaper de tror är viktiga för att lyckas och vad de själva förväntar sig av sommarens arbete.

Vilja göra andra glada!

Våga bjuda på sig själv!

Vara envis och tävlingsinriktad!

Orka ladda om hela tiden!

Jag förväntar mig att lära mig för framtiden, om människor, om försäljning.

Vi kommer ha så roligt!

Under de senaste tio åren har jag haft glädjen och äran att hjälpa till med rekrytering och utbildning av de 100-tal ungdomar som varje sommar jobbar i MP Games 13 olika spel och lotterier på Gröna Lund. Varje år blir jag lika imponerade av dessa ungdomar som vill så mycket, kan så mycket och är beredda att lära så mycket! De har en fantastisk inställning, är positiva, ambitiösa och ger verkligen järnet under hela sommaren - de riktig lyser av engagemang! Magnus och Poulina som äger och driver MP Games, arbetar aktivt för att skapa och behålla energin och engagemanget under säsongen. Det är som en fotbollsmatch varje dag, säger Magnus. Det gäller att komma förberedd och utvilad. Vi startar varje pass med ett gemensamt möte där vi går igenom resultaten och berömmer prestationerna från gårdagen. Vi sätter tillsammans dagens målbild och delar ut dagens positioner.  Det sista vi gör är att tillsammans säga vår egen trigger ramsa – sen är det bara att köra igång i spelen. Under passen går det runt säljcoacher i parken som bara har till uppgift att stödja, tipsa och ge återkoppling till personalen i spelen. Det är viktigt att bli sedd och det är viktigt att ta sig ur en ev negativ känslolop, berättar Basse, som de senaste åren har fungerat som säljcoach och operativ chef.

En engagerad arbetsplats kommer inte av sig själv. Det krävs en tydligt uttalad, engagerande och förankrad vision, det krävs genomtänkta strategier för hur visionen ska bli verklighet och det krävs en kontinuitet och konsekvens i det dagliga agerandet för att det ska hända.  På MP Games finns allt det här och dom lyckas. Alla spel på Gröna Lund drivs inte av MP Games. Om du har vägarna förbi Gröna Lund i sommar, fundera gärna på vilka spel som känns engagerande och som ger dig en upplevelse.

De är ungdomarna som gör skillnad!