Vision Takeoff

Vad är det som skapar magi i familjeföretagen?

Blogginlägg   •   Mar 08, 2012 15:10 CET

I Sverige finns det gott om exempel på framgångsrika familjeföretag som skapat starka varumärken och lika starka företagskulturer. Troligtvis är det just det som gör dom så kraftfulla.

Vad är det då som skapar magi i det framstående familjeföretaget? Vi har tittat närmare på några av de mer kända familjeägda bolagen: IKEA, H&M, Kinnevik, MAX, Spendrups, och ställt oss frågan: vad har de gemensamt? Och vi vill lyfta fram tre intressanta karaktärsdrag:

De har en spännande historia

Antingen det gäller hur bröderna Spendrups räddade sin fars livsverk från ruinens brant, Ingvar Kamprads starka vision att möblera det svenska folkhemmet; -"Vänta Mor, en dag kommer hela världen att sitta på en pinnstol från Småland" eller den mytomspunne superentreprenören Jan Stenbeck så har de alla en mycket spännande historia att berätta. En historia som inspirerar och som lägger grunden för en stark kultur och ett säljande varumärke.

De har drivkraftiga, karismatiska och okonventionella ledare

Ingvar Kamprad, Stefan Persson, Jan och Christina Stenbeck, Richard och Christoffer Bergfors och Jens och Ulf Spendrup är alla starka och karismatiska ledare. De präglas av en stark drivkraft att göra affärer och att gå sin egen väg. Det är dessutom en grupp av ledare som det skrivs väldigt mycket om, till synes för att omvärlden är så faschinerade och nyfikna på hur de lyckas. Denna nyfikenhet bygger lojalitet. Se lite lästips längst ned i denna bloggpost.

De har starka värderingar och ett utpräglat sinne för affärer

Värderingarna hos grundarna och deras efterföljande familjemedlemmar är mycket starka och präglar verksamheten. På IKEA handlar det om att låta visionen styra, att underlätta vardagen för de många människorna. Kinnevik är kända för sin prestationsinriktade och entreprenöriella kultur och H&M styr verksamheten helt och hållet efter sin affärsidé; att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris. Gemensamt för alla bolagen är ett starkt affärsmannaskap och någon form av "grundsnålhet". I familjebolagen som lyckas på längre sikt tar man inga onödiga risker.

Det finns naturligtvis fler karaktärsdrag som särskiljer familjebolag från övriga, och en hel del drag som är unika för respektive företag. Familjebolaget har dessutom utmaningar som övriga bolag inte har, framförallt när det uppstår konflikter. Vi kommer att fortsätta utforska familjeföretagandet ur ett kulturperspektiv här i bloggen, och senare i vår kommande bok. Vi tror att det finns mycket att lära av dessa dynamiska entreprenörer, som även fortsättningsvis kommer att vara en mycket viktig del av svenskt näringsliv.

Om ni vill läsa mer:

Har du något tips på företag och ledare vi borde intervjua - lägg in en kommentar i bloggen (www.visiontakeoff.com) eller maila oss på info@visiontakeoff.com.