Mediababe

Vad händer när en blogg blir kommersiell?

Blogginlägg   •   Dec 14, 2012 12:20 CET

Vad händer när en blogg blir kommersiell?

UnderbaraClara har blivit stor, och cashar hem. Jag har scannat bloggen regelbundet i flera års tid och nu är den en professionell mediekanal. Jag tycker synd om de som inte fick lära känna Clara när hon började, men som tur finns arkiv. Obs! Jag säger inte att Clara har gjort fel. Hon har varit väldigt öppen med att hon är familjens huvudförsörjare, de har fått barn och det är logiskt att hon har mindre tid än förr.

REKLAMFÖNSTER

Dessutom märks det att bloggens popularitet har ökat mängden produkter, som vill bli exponerad i den. Hon får garanterat stora mängder 'prover att utvärdera' i brevlådan :-) När hon visar upp ett Diorläppstift tar hon en bild på hylsan med varumärket vänt utåt istället för att plåta sina läppar eller själva läppstiftet. Extremt kommersiellt och i min personliga smak avtändande, men låt oss ta den yrkesmässiga vinkeln

BRA, BÄTTRE & BÄST BLOGGAR

Ett jobb jag skall göra i helgen är att analysera några av Sveriges största hälsobloggar inför en workshop med en tidskriftsredaktion. En av de viktigaste uppgifterna är att identifiera tumregler för hur en bloggare kan spetsa sitt sätt att jobba. Genom att bli överköpt av en stor mediesajt kan bloggen växa och det personliga varumärket bli känt. Det öppnar nya karriärsmöjligheter och den i bloggbranschen som är bäst på att utnyttja detta är Blondinbella. Hennes bok 'Isabellas hemligheter' är obligatorisk läsning för alla bloggare, som vill ha en enkel beskrivning på den kommersiella sidan. Den som vill ha konkreta tips på själva bloggandet har mer att hämta i kapitel 5 i boken Mediababe :-)

LÄPPSTIFT

Underbara Clara är en livsstilsblogg och i den följer vi en karaktär - som i en tv-serie. Hon är en bästis vi gillar. Hon kommer alltid, alltid, alltid först. Sen kommer produkterna. I en sminkblogg är förhållandet det motsatta. Att bli guidad till rätt produkter är A och O. Därför skall läppstiftets förpackning med fördel visas upp, så att jag som läsare säkert hittar det när jag letar i butik. Om det är att lägga make up som är kärnan i bloggen kommer sminkbilderna först och sedan allting annat.

Allt detta är givetvis min uppfattning om vad som är bra bloggmedia, och min position exakt just nu. Befinner mig i en djup grubblarfas om vart bloggfenomenet är på väg, och då är just detaljerna viktig. DEVIL really is in the details. Precis som i all annan kreativ produktion är det A och O att orka arbeta fram kvalitén hela vägen ut i detaljerna.

Jacqueline Kothbauer

Professionell föreläsare och strategisk rådgivare inom personligt varumärke och social media

Författare till Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder

Bilder: Underbaraclara