Karlsson's Hjälpande hand

Välfärd för vem?

Blogginlägg   •   Nov 04, 2010 14:47 CET

Välfärd, för vem?

Jag vill tala lite om välfärden i Sverige.

Sedan gammalt har Sverige slagits för att alla ska få en bra välfärd, detta initierades av arbetarrörelsen i början av 1900 talet. Och vi hade nått ett system som gav välfärd åt alla. Visserligen kostade det pengar och alla var med och betalade på den, ja nästan alla i alla fall.
Arbetarklassen fick det bättre och med det så ökade välståndet i Sverige med. Folk hade råd att leva på ett annorlunda sätt. Man fick råd med att öka sin standard och man hade råd med att åka på semester runt vår jord. Sjuka behövde inte lita till fattigvården för att överleva, pensionärer fick sin inkomst genom pensionen. Blev man arbetslös behövde man inte svälta då man hade A-kassan.
Dessa försäkringar betalades av skatten och alla var med och hjälpte till att betala den, till och med sjuka, pensionärer och arbetslösa betalar skatt.

Ponera nu att de som arbetar ska betala mindre skatt, sjuka,arbetslösa och pensionärer ska betala mer i skatt och de som tjänar mer än 500.000kr ska inte behöva betala skatt över huvud taget. Vilket samhälle skulle vi då få? Välfärden skulle urholkas enormt och bara de som hade råd skulle få en ekvivalent välfärd.
Sjuka, arbetslösa och pensionärer skulle återigen få gå till fattigvården och så småningom även bli satta på undantag. Vill vi ha det så?
Sjukförsäkringen och andra sociala försäkringar ska på sikt föras över till privata försäkringsbolag och det är bara dom som jobbar som kommer att få ha en sådan försäkring eftersom det är företagen som anställer folk som ska betala in till den, privat får man inte betala.
Borgarna vill att lönerna ska ned i Sverige eftersom Sveriges löneläge inte är konkurrenskraftig säger man. Men då undrar jag varför är då andra länders löneläge högre än Sveriges och dom klagar inte.
Detta är bara ett sätt för de redan rika att bli rikare och därför har man underlättat för företagen att importera arbetskraft till sina företag. Detta bara för att man tycker att den Svenska arbetskraften är för dyr.

I dagens läge är det de som är sjuka och arbetslösa samt pensionärer som får betala detta skattekalas som Alliansen har skapat. Och som vanligt har man skapat detta på grund av en bluff. Man sa att socialförsäkringen utsattes för fusk, man visade en siffra på fantasisummor. Men verkligheten var att 0,04% var fusk och det rörde sig om 132 miljarder kronor under 10 år. Nu har man också påvisat att de offentliga uppdrag som regeringen sålt ut genererar bara vården och skolan en skattesmitning på 133 miljarder om året. Men detta säger man inget om eftersom det är företag som har fått uppdragen. Vilket visar klart att regeringen skiter i Sveriges välfärd, dom menar på att det är företagen och dess ägare som ska ha mer pengar och att de ska slippa betala skatt, skatten ska betalas av arbetarna som får sänkta löner och alla utslagna som ska betala skatt på sin redan låga inkomst.

Dessutom har vi ett problem i pensionsreformen, ett stort problem eftersom man spekulerar med pensionärernas pengar och också förlorar pengar med det. Pensionsfonderna är inte vad dom har varit och när fonderna förlorade tillräckligt med pengar så slog bromsen till. Vilket medför att alla pensionärer får sänkt pension.
Detta samtidigt som priserna ökar, för mycket vill ha mer.

Man tog bort bostads subventionerna så att allt byggande lamslogs, detta för att man vill pressa upp priserna på bostäder i Sverige, ren spekulation! Och samtidigt tog man bort fastighetsskatten. Visserligen införde man en vinstskatt men eftersom de som har pengar spekulerar och tjänar massor av pengar på dessa bostäder kan skatteplanera och noll taxera så dom slipper att betala denna vinstskatt. Så det är bara arbetarna som ska betala skatt på boendet. Jag tycker att det är så himla fel.

Man urholkar LAS och i det närmaste gör facken tandlösa, i dag är det nästan inget företag som anställer sin egen personal, och i och med det slipper kollektivavtalen. Man anlitar ett personal uthyrnings företag vilket har sämre villkor för sina anställda. För det första kan man aldrig få ett fast arbete inom detta utan man hyrs ut till företag på tidsbestämda kontrakt. Och oftast till löner som inte är marknadsmässiga för det jobb man ska utföra.
Man kringgår LAS med detta och en anställd har absolut ingen säkerhet i sitt arbete. För dessa bolag så finns inte regeln först in först ut och man kan bli uppsagd utan varsel eller MBL förhandlingar.

Så arbetarens säkerhet är borta och välfärden lika så.

Jag skulle vilja se arbetsmarknaden så att folk som tex skaffar barn ska kunna välja om man  vill vara hemma fru eller hemma man och slippa att skicka sina barn till dagis, ett dagis där det är alldeles för stora grupper av barn och för få lärare. Tryggheten ligger i familje kärnan inte på ett dagis. Jag menar att man ska kunna leva på en lön och inte som det är i dag att man knappt kan leva på två löner.
Dessutom tycker jag att det är fel när man skaffar barn till världen som man inte har någon kontakt med annat någon timme på morgonen och någon timme på kvällen samt helger. Skaffa barn för att någon annan ska kunna försörja sig på att se till dom, vansinne.
Jag är fullt klar med att det är detta som skapar de sociala problem som finns i vissa stadsdelar i städerna. Föräldrar har inte tid med sina barn samt att när dom har tid vill dom ha tid för sig själva och man glömmer bort barnen.
Allt ska ske med ett sådant vansinnigt tempo, ett tempo som inte är menat för människan eller naturen. Vad vi ser är folk som stressar sönder sig och mår väldigt dåligt och naturen mår inte bra av den miljöförstöring som följer.
Detta kallas för marknadsekonomi, en ekonomi som förstör mer än vad den gagnar. Jag tycker för min del att marknadsekonomin som styr Sveriges ekonomi är skadligt för Sverige. Marknadsekonomin är en vision på framtiden (drömmar) vilket inte har någonting med verkligheten att göra alls. För vi lever i nuet och då ska vi styra vår ekonomi i nutid med. De som tjänar på det systemet är kapitalisterna, och när det går åt skogen så inte ska ni tro att kapitalisterna står för sina egna fel och brister nej det få vi skattebetalare göra! Har Swedbank problem med att dom har gjort dåliga affärer så får dom väl ta skeden i rätt hand och åtgärda detta, det kan inte vi skattebetalare belastas för. Gör en privatperson fel och förlorar pengar inte får den hjälp av skattesystemet. Nej dom får faktiskt ta sitt eget ansvar och går det dåligt så är det bara konkurs som gäller. Spararna kommer inte att drabbas eftersom det finns en bankgaranti vilken jag tycker är bra, för det är ju inte deras fel att banken gör dåliga affärer.

Det finns inget sunt förnuft i dagens politik och det är bara profithungriga personer som finns i politiken, alla skor sig på ett eller annat sätt. Dessa personer tycker då jag är kriminella!