Sveriges Kockar AB

Väljarna kräver svar från de Rödgröna om RUT-avdraget

Blogginlägg   •   Apr 28, 2013 15:49 CEST

Enligt SCB är 395.000 svenskar är arbetslösa, och i och med den ekonomiska krisen och den starka kronan så drabbas tillverknings- och exportföretagen i landet för överskådlig framtid. Vilket kommer leda till en ännu högre arbetslöshet. Så valet 2014 kommer starkt präglas av vilken sida som kan skapa fler arbetstillfällen.

Alliansen, som införde ROT och RUT, har bara genom RUT skapat 12 000 st nya jobb och 17 000 st företaget har använt tjänsten. Tidigare försök att bekämpa svartjobb har misslyckats, men RUT- och ROT-avdragen har framgångsrikt gjort svarta jobb vita och därmed ökat skatteintäkterna. Redan innan RUT-avdraget infördes beräknades att statskassan skulle gå med plus med ett sådant avdrag enligt Konjunkturinstitutet. Alliansen har nu tillsatt en arbetsgrupp för att se hur man kan utvidga detta, för att få mer områden med mycket svart arbetskraft att genom liknande avdrag minska arbetslösheten och öka skatteintäkterna, tillsammans med flertalet andra åtgärder. Givetvis finns det företag som utnyttjar och fuskar, men säg inte det system som behöver korrigeras och utvärderas efter införande.

De Rödgröna har dessvärre gjort detta till en klassfråga, att det bara är vissa yrkesgrupper som kan nyttja vissa tjänster. Men han har ju fullständigt missat poängen, handlar det verkligen om vilka som nyttjar tjänsterna om det skapar arbetstillfällen för dem som lever på samhällets botten. Är inte det vad Stefan & Co ska fokusera på. Skulle vi sluta sälja flygbiljetter för vissa inte har råd att flyga? Vad de Rödgröna har utlovat i denna frågan är att begränsa RUT-avdraget. Läxläsning har har de gett besked att det kommer att ryka direkt. Det blir väl som vanligt om de skulle vinna valet, sätt så många som möjligt på skolbänken så de försvinner från arbetslöshetsstatistiken.