Den Italienska Vinbutiken

Varför får vi bara dricka chardonnay?

Blogginlägg   •   Dec 10, 2009 18:42 CET

God mat kräver sitt vin. Ett för att tillaga maten, och ett annat för att njuta av den. I Sverige får du betala 50-70 kr för det förra, och minst 150 kr för det andra. Oavsett om vi vill se monopolet som ett handelshinder eller inte är utbudet mycket likriktat och kvaliteten på vinerna inte närapå så bra som vinskribenterna vill påskina.

Det ideala alternativet är att producenterna helt enkelt skapar ett vin eller en kollektion för den svenska marknaden. På såt sätt kan inköparna få vinet för ett mycket lågt pris, oftast bara någon euro per liter. Ibland lovordas sådana viner av Sveriges få vinjournalister. Man kan undra vad konsumenterna vinner på det. Det sulfitstinna utbudet hos Systembolaget kan knappast vara nyttigare än de rena, högkvalitativa produkter som vi istället skulle kunna dricka om marknaden konkurrensutsattes och alkoholskatten sänktes.

Hela mellanskiktet saknas. I Sverige kan vi köpa matlagningsvin till medelhöga priser, och ibland högkvalitativa viner till höga priser. De goda, vardagliga vinerna till vettiga priser saknas helt. Däremot erbjuds vi vin gjort på druvor som odlats i Apulien och som slutbehandlats i mellansverige. Vin är inte tandborstar eller bilar eller kopieringsmaskiner. Ett vin har jorden och klimatet i sig. När detta kombineras med ett kunnigt handlag uppstår magin.

Många vinproducenter drar öronen åt sig när man talar om Sverige. En bra marknad är det förstås, men de kan inte eller vill inte producera viner av den typ som kan vinna en upphandling av Systembolaget.

Eller kan de? Följande kan man läsa om i novembernumret av den italienska vintidskriften ”il mio vino”: En vinhandlare i Danmark och en italiensk vinodlare med för låg produktion bestämde sig för att öka på försäljningen lite. Men inte genom att investera i nya odlingar eller en reklamkampanj. De kom på, att om de blandade ut producentens Amarone-vin med billigare franskt och italienskt vin men etiketterade det som Amarone, kunde de förbättra försäljning och pris avsevärt. De danska konsumenterna skulle väl ändå inte kunna känna någon skillnad?

Hoppsan, det kunde visst någon. Fusket uppdagades. En förundersökning pågår i skrivandets stund. Vinhuset fanns fram till för ett par år sedan också representerat på Systembolaget. Huruvida det var samma vin som det som såldes i Danmark kan jag inte uttala mig om.

Systembolaget lovordas för sitt breda utbud. Studera vinlistan en stund. Shiraz, chardonnay, merlot. Samma druvor, olika länder. Tänk dig att du på ICA vill handla något att dricka och bara hittar cola: pepsi-cola, coca-cola, maxi-cola, cuba-cola...

Du skulle knappast säga att de hade ett brett utbud av drycker. Det har inte Systembolaget heller. En fri marknad ger oss bättre utbud.

I Italien finns det ungefär 580 s.k. autoctona druvsorter. Man kan enkelt kalla dem nationella, druvor som har sitt ursprung i ett visst geografiskt område och som odlas där. Om druvsorten exporteras är den inte längre densamma, eftersom dess karaktär är avhängig den jord och det klimat den odlas i. Så varför får vi bara dricka standardiserade viner på internationella druvor?

Inget politiskt parti tar upp frågan om monopolets avskaffande. Detta kan givetvis motiveras med att alla värnar om det svenska folkets hälsa. Men det är i Sverige berusningskulturen finns, inte i Frankrike, Spanien eller Italien. Det kan också motiveras med att det statliga monopolet är en inkomstkälla, och en ganska viktig sådan.

Vi lovar att erbjuda kvalitetsvin, tillverkat enligt traditionella metoder för en lokal, vinkunnig marknad. Vi lovar också att erbjuda dessa viner till priser som speglar kvaliteten.

Sänk alkoholskatten. Avskaffa alkoholmonopolet. Vi svenskar har också rätt att njuta av ett gott vin.

info@italienskavinutiken.se

www.italienskavinbutiken.se