Review Design

Varför inte "Winter Fling"? - Att formge det ”odesignade”

Blogginlägg   •   Nov 26, 2010 14:34 CET

(Läs hela det illustrerade inlägget på http://designplanner.se)

På Södermalm finns två riktigt bra caféer, bara ett kvarter från varandra, Drop Coffee, och Johan & Nyström. Båda satsar på kunskap och finsmakarkaffe, namngivna kaffebönor från småskaliga plantager och rosterier.
De två finsmakarcaféerna säger sig inte direkt konkurrera. Erik på Drop uttryckte det som att ”De är snarare en fördel att vi har ett litet kluster här”, och menar att de tillsammans behöver vinna över kunder från alla vanliga caféer där folk betalar samma pris för vanlig ”mörk- och mellanrost”. ”När Johan & Nyström rekommenderar en Etiopisk Single-Origin så finns det inget jag kan säga om det.”

Själv väljer jag Drop Coffee, inte för att jag påstår mig kunna känna någon skillnad på kaffet, utan för att det känns mer personligt, och för att killarna lyckas få det att kännas både rejält och opretentiöst på ett skönt kaffenördigt vis som jag gillar.
Johan & Nyström känns lite mer som ett ”koncept”. Lite mer fokuserat på att vara ”rätt”, och alla budskap på engelska. J&N är inte Starbucks, men ett långt steg längre ditåt på skalan. Båda caféerna är mysiga, men på helt olika sätt.

Därför reagerade jag med skepsis när jag fick höra att vinterns espressokaffe på Drop Coffee ska heta ”Winter Fling”. Namnet är helt enkelt lite för smart och polerat.
Flyktig vinterförälskelse – Namnet smakar copywriter och Starbucks i munnen. Andra kaffesorter på Drop heter saker som ”Daterra”, ”Shoye”, eller ”La Finca Vista”, och passar bättre ihop med passionen för kaffe och äkthet.

Daterra låter som en kaffesort, men Winter Fling låter som ”vår copy tyckte vi skulle kalla det …”. Drop Coffee är helt enkelt inte så ”flashigt och fixat” i övrigt. Lokalen är fin med sin lite renskalade stil, och det känns som om killarna gjort det mesta själva. Take-away-muggarna är vita, och loggan är en diskret stämpel.

På vägen till kontoret passerar jag Odd Molly på Humlegårdsgatan. På väggen utanför butiken står budskapet ”You are perfect because you are not”. Det passar bra, och det gäller inte bara kunderna – för en viss grupp varumärken är det en viktig minnesregel. Trovärdigheten står på spel om ytan är alltför polerad.

Företag som Drop Coffee låter som en utmaning för en designer – för hur designar man något så att det känns som om det inte designats?

Det här är en fälla man kan fastna i om man definierar design som ”göra snygga, coola grejor”, men med en bredare definition av ordet design försvinner problemet.

Design kan beskrivas som att ”planera hur något ska framställas”. Allt som är framställt av människor är designat. Mer eller mindre medvetet, och utifrån väldigt olika målsättningar, men alternativet ”ingen design” finns inte. Renskalad funktionalism utan utsmyckningar är också ett designbeslut.

Design är att medvetandegöra vem man är, vad man vill uppnå, och vad utformningen av föremål, miljöer och tjänster kommunicerar. Vill man att varumärket upplevs som personligt och jordnära så måste man vårda det enkla och mänskliga i det man gör.

Drop Coffee serverar surdegsmackorna instuckna i ett oblekt kaffefilter. Det är god design.

Läs gärna mer om design och designplanering på http://reviewdesign.se