CreoVis

Varför ultralätta fordon?

Blogginlägg   •   Sep 04, 2014 14:13 CEST

Varför ultralätta fordon?

Nu har vi presenterat vårt elfordon U-Live electric Trike på Framtidsveckan i Kristianstad med hjälp av CreoVis - EEDI. Det har varit spännande samt givande med ett antal intressanta samtal och möten om våra framtida behov. Jag, Jimmie, och Linus har fått frågor om varför vi valt att satsa på ultralätta fordon, under 300 kg, vilka tankar som ligger bakom och vad vinsterna är? Svaret på dessa frågor täcker in många olika aspekter av de utmaningar samhället står inför gällande våra naturresurser, vår konsumtion, miljöförstörelsen och klimatpåverkan. Vi tror inte att vi har svaret på framtidens persontransporter, men vi vill ställa frågan på sin spets och visa att det finns smartare alternativ än dagens bilar.

För några år sedan stod vi, jag och Linus, i hans bilverkstad och reparerade bilar. Vi stod och irriterade oss  på hur svårt vi gör det för oss, hur dyrt detta beteende är och vilket resursslöseri vår sätt att konsumera på innebär. Våra personbilar väger 1500-2000 kg, motorerna utnyttjar bara 30% av drivmedlets energi, i genomsnitt åker vi 1,2 personer/bilresa, hälften av dessa resor är under 5 km samt att bilar är både dyra och svåra att underhålla utan professionell hjälp. Vi undrade om det på ett enkelt sätt gick att eliminera våra kostnader för nära transporter eller hur billiga de kan bli?

De senaste åren har vi sett en intensiv klimatdebatt och de flesta är nog med på att något bör göras i frågan. En tredjedel av Sveriges klimatgaser kommer från vår transportsektor och 20% av de totala utsläppen från våra personbilar. De miljöalternativ vi privatpersoner erbjuds för våra transportbehov är inte bara få utan de är dessutom väldigt kostsamma, både i inköp och i drift. Jag och Linus frågade oss om det verkligen behöver vara så!

I dagens internetvärld så finns massor av information, produkter och idéer som går att dra nytta av.  Men vår utgångspunkt handlade inte enbart om att sänka utsläppen i våra transporter. Ett blint fokus på klimatfrågan utan att samtidigt bemöta vår överkonsumtion, miljö och resurs-frågorna är som vi ser det meningslöst. Glömmer vi de aspekterna så målar vi in oss i ett hörn oavsett om vi löser utsläppsfrågan. Dagens så kallade miljöbilar är möjligen mer klimatvänliga än gårdagens bilar, men de är inte särskilt mycket mer miljövänliga och definitivt mer resurskrävande i den högteknologiska kapplöpningen. Dagens miljöbilar är inte en hållbar lösning för framtiden utan en ursäkt att inte leta efter alternativa lösningar som gynnar gemene man.

Ett fordons vikt kan ofta direkt påverka hur stora resurser som behövs för att bygga det och driva det. På grund av att vi valt en ultralätt lösning så kommer U-Live electric Trike att väga ca. 50 kg fullt utrustad. På grund av den låga vikten så kan vi använda vanliga cykeldelar i produktionen och då toppfarten är 45 km/h så krävs ingen komplicerad chassikonstruktion, vanlig stålram. Allt har byggts med enkel verkstadsutrustning på en stenlagd terass. Materialkostnaden blir därför extremt låg, ett par tusenlappar, och underhållet enkelt för alla som kan lite om cyklar.

Vikt kan direkt kopplas till driftskostnad och U-Lives låga vikt ger en elkostnad motsvarande 25 öre för 10 km körning. Batteriernas livslängd, vårt kan köpas för ca. 5.500 kr på nätet, anges ofta som 1000-2000 laddningscykler. Vilket innebär att när batteriet byts efter ca. 9.000-18.000 mils, U-Live kör över 9 mil/laddning, körsträcka så blir kostnaden mellan 61-30 öre/mil. Den “stora” löpande utgiften som du med rätt val kan påverka är däckslitaget. Våra Biltema standard cykeldäck, för femtiolappen styck, klarar 150 mil innan de behöver bytas. Sammantaget innebär det att vi kör för under 2 kr/mil inklusive allt och med rätt däcksval så finns stora chanser att sänka kostnaderna ytterligare.

En 1000 watts hubmotor till en cykel kan köpas för under 5000 kr på nätet, med motorstyrning och allt i en mängd olika varianter av färdiga kit. Vår motor har knappt 1,5 hästkrafter men elmotorns vridmoment gör det tillräckligt. Motorn, som är underhållsfri, laddar vid inbromsning, sk. regenerativ broms, har farthållare och kan backas. Prototypen har hittills rullat helt problemfritt i över 200 mil och motorn har överträffat våra förväntningar på alla sätt.

Jämför vi med en modern elbil som t.ex.  Citroën C-Zero, som har en räckvidd på mellan 12-15 mil enligt specifikationerna, så väger den ca. 1.200 kg eller som ungefär 24 st. U-Live electric Trike. Den har ett 9 gånger så stort batteri och kostar minst som 10 U-Live i inköp. När vi maxbelastar U-Live så förbrukar den 25 Wh/km och en Citroën C-Zero drar vid blandad körning 135 Wh/km. U-Live är inte tänkt att ersätta dagens bilar men är ett försök att visa hur billiga våra transporter kan bli, om vi väljer att utveckla de ultralätta fordonen stället för traditionella bilar.

Ser vi historiskt på bil och motorcykelindustri så fanns det under lång tid en mängd lokala små producenter. Idag så är det några få enorma koncerner, vilka i mångt och mycket samäger varandra, som vi förlitar oss på. Att tro att dessa företag ska lösa våra transportproblem genom att ta fram fordon som dels inte kostar mer några få tiotusentals kronor och dels har minimala underhålls samt drifts-kostnader. Vi sticker inte under stol med att vi vill producera och sälja U-Live electric Trike. Men vi vill också att andra ska göra det och för att underlätta för dem så kommer allt vi kommer fram till i utvecklingsarbetet att bli öppen information som alla kan ta del av. Vi vill att U-Live eller liknande fordon ska uvecklas och produceras av små tillverkare överallt. Vi har medvetet valt enkel teknik och vanliga material för att detta ska vara möjligt.

Vår inställning till patent och mönsterskydd är ett problem då vi söker finansiering. Vi ser U-Live som ett exempel på vad som kan vara ett alternativ till dagens bilresor, men det är bara en början som vi ser det. Vi har märkt hur svårt det är att få finansiering till att utveckla vår idé och vi vill se en snabb utveckling av ultralätta fordon. Att då lägga ytterligare hinder genom patent och mönsterskydd skulle bara bromsa utvecklingen i motsats till vad vi önskar. Ultralätta fordon använder lite material, sparar på våra naturresurser, och kräver inte avancerad teknik vilket gör dem extremt kostnadseffektiva.

Vi räknar att, med kaross inräknad, kunna producera och sälja U-Live electric Trike för under 30.000 kr, kostnad för drift och underhåll har vi redovisat tidigare. Detta talar emot oss nu då vi söker finansiering för att utveckla U-Live färdig, vi är helt enkelt för billiga för att vara intressanta. Vi har redan börjat bygga elassisterade U-Live med sk. PAS-system, likt vanliga elcyklar. Men vi vill så fort som möjligt få U-Live EU-moppe klassad och under kaross, den utvecklingen sker nu på fritiden utan stort kapital och går därför på halvfart. Med finansiering på ett par hundra tusen så är vi säkra på att till nästa sommar kunna presentera en färdig beskrivning på hur man bygger en U-Live electric Trike, med enkla medel, för en billig peng och informationen kommer bli en öppen källa som alla kan använda.

Vi vill se att fler kan dra nytta av våra lärdomar för att själva kunna utveckla egna ultralätta fordon. Jag och Linus kan kanske, mellan oss, producera 300-400 U-Live per år. Om vi skulle anta att 500.000 sådana fordon skulle säljas under en 10 årsperiod så krävs en produktion på 50.000 per år vilket motsvarar ca. 130 tillverkare i vår storlek. Vi vill inte driva ett storföretag utan vill bygga cyklar och utveckla nya alternativa idéer.

Mvh Jimmie Lindberg & Linus Zättervall