Epson Sverige

Varumärkeslojalitet och kopplingen till rabattkuponger

Blogginlägg   •   Jan 20, 2016 10:00 CET

I mitt andra blogginlägg granskar jag resultaten av vår undersökning "Den europeiska detaljhandelns tillstånd", tittar på effekterna av detaljhandelns kampanjer och ställer frågan "hur väl fungerar butikernas erbjudanden och kampanjer?”

Den goda nyheten för återförsäljarna är att det, enligt vår nya undersökning om den europeiska detaljhandelssektorn, är otroligt populärt bland kunderna. De bidrar till att öka varumärkeslojalitet och gör att folk går in i butikerna.

Dessutom är det sannolikt att personliga incitament kommer att fortsätta att ha positiva effekter under många år framöver, trots att handlandet på nätet ökar. De är mycket populära då 81 procent av de tillfrågade säger att det är mycket viktigt eller ganska viktigt med generiska erbjudanden och incitament från varumärken. En lägre andel (72 procent) säger detsamma om personliga erbjudanden och incitament.

I vissa länder är det viktigare med kundsupport. I Italien (90 procent) och Frankrike (89 procent) anser konsumenterna att generiska erbjudanden är ganska eller mycket viktiga. I Italien och Spanien (båda 89 procent) är det samma stöd för personliga erbjudanden och incitament.

Åsikterna varierar mellan konsumenter med olika nationaliteter

Sammanlagt svarar 58 procent av konsumenterna att en personlig köpupplevelse är viktigt för dem, även om de olika åsikterna mellan länderna skiljer sig mycket - bara 37 procent i Storbritannien jämfört med 80 procent i Spanien.

Totalt sett svarar hela 65 procent att de tror att det kommer bli allt viktigare med personlig anpassning under de kommande åren. Nästan lika stor andel (64 procent) säger att det är sannolikt att personlig anpassning och riktade erbjudanden uppmuntrar dem till att bli mer varumärkeslojala.

Lika många (64 procent) tycker att det är bra att varumärken registrerar deras inköpsvanor och skräddarsyr kommunikation och erbjudanden baserat på dessa. Tyska konsumenter är minst positiva till detta (50 procent). I Spanien och Italien är man mest entusiastisk (73 procent respektive 71 procent).

Något mer än genomsnittet (67 procent) föredrar att personliga erbjudanden baseras på vad de talar om för återförsäljaren snarare än deras tidigare köpvanor.

Var konsumenterna förväntar sig rabattkuponger

De flesta konsumenter (65 procent) tycker att det är mycket eller ganska viktigt att de får tryckta rabattkuponger när de betalar för sina inköp i dagligvaruhandeln. Men kuponger verkar också ha betydelse för andra typer av butiker. 61 procent säger detsamma om butiker på shoppinggatan, 60 procent för gadget-/vitvarubutiker, 53 procent för restauranger eller kaféer och 54 procent för lyxvarubutiker. Elektroniska rabattkuponger är lika viktiga eller något mindre viktiga beroende på vilken typ av butik kunden väljer att handla i.

Det är uppenbart att det påverkar hur många som kommer in i butiken eftersom 18 procent av konsumenterna säger att ett erbjudande, kupong eller incitament alltid uppmuntrar dem att besöka en butik, medan 39 procent säger att sådana erbjudanden ofta uppmuntrar dem. Den svagaste påverkan är i Tyskland där bara 13 procent säger att en kupong alltid kommer att locka kunden in i en butik och 34 procent säger att den ofta kommer att locka in dem.

Vilket erbjudande är det bästa?

Allt detta väcker frågan: Vilken är den bästa typen av erbjudande eller incitament?

För livsmedelsbutiker verkar det inte spela någon roll om erbjudandena är regelbundna i små mängder, större, mer sällan, säsongsmässiga rabatter eller fortlöpande erbjudanden av lojalitetspoäng, stämplar eller kuponger. Samtliga kommer sannolikt eller säkert att lösas in - siffrorna är 74 procent, 71 procent respektive 73 procent.

Konsumenterna i butikerna på shoppinggatan är mest sannolika att lösa in "sällsynta/säsongsbetonade erbjudanden" (60 procent). Kanske beror detta på att konsumenterna inte besöker dessa butiker så ofta som livsmedelsbutikerna. Kaféer som erbjuder något av dessa incitament får sannolikt åtminstone fem av tio (53 procent) inlösta.

Oavsett vilken typ av butik, så visar den positiva effekten på kundtrafik att kampanjer är en taktik som återförsäljare bör investera i.

Nästa vecka: Konsumentbeteende i omnikanalerna

Adrian Clark är Europachef för Epson Business Systems. Klicka här för mer information om Epsons sortiment av detaljhandelslösningar.