Relationsfabriken (RELFAB)

Vic Mackey i the strike team fick falla tillbaka för en lampa

Blogginlägg   •   Okt 16, 2012 07:49 CEST

Ungarna somnade tidigt ikväll. Läge att se klart säsong fyra av The Shield (rekommenderas). Popcorn poppade i rapsolja, lite gott vin och kuddarna i soffan såg så där extra fluffiga och sköna ut. Läge för lite kvalitetstid med frun. På med projektorn, förstärkare och dvd. Då hände det där som jag har bävat inför sedan texten om att det var dags att byta lampa för ganska många månader sedan. Bara att sätta sig framför datorn och söka på projektorlampor som passar min modell. Google visade att det fanns ungefär 285 000 resultat baserat på min sökning. Klickade på de tre första i sökresultatet för att kolla priser. Gick in på tillverkarens webbplats för att se vilken lampa det är i originalet. Tillbaka till den sajten som hade rätt lampa till bästa pris. Tre klick senare och drygt 2000 kr fattigare var en ny lampa beställd och ett snyggt och prydligt bekräftelsemail landade i inkorgen.

Det tog mindre än fem minuter efter att lampan small till att jag hade gjort en snabb och effektiv marknadsundersökning och genomfört ett köp.

Nästa gång är det inte en projektorlampa som behöver bytas ut utan ett kylskåp som strejkar, en servicelampa i en bil som lyser eller ett litet elakt virus som har letat sig in i datorn. Ja, det kan vara vad som helst. Jag kommer alltid att ta fram datorn, telefonen eller surfplattan och söka mig fram på internet till det företag som kan lösa mitt problem på bästa sätt. Sedan om det är billigast, snabbast eller med bäst kvalitet avgörs nog av vad det är för behov som ska lösas.

Och du, precis så agerar de flesta idag. Internet är världens största skyltfönster för företag som ditt. Se till att använda det. Sökordsoptimera din webbplats för sådana som du och jag som söker efter information på nätet och se till att ha riktigt bra innehåll som lockar oss till handling. Men stanna inte där. Se till att din sajt är rustad för besökarna så det inte bara blir just besök utan faktiskt köp. Och därefter... när jag nu köpt. Ska jag inte ha något annat då? Någon kompletterande produkt. Kanske något som går sönder ungefär samtidigt som projektorlampan.  Fast det bästa av allt är väl ändå att hålla kvar i den här kontakten som just skapats. Etablera en relation med mig genom att följa upp köpet och fråga om allt gick bra etc. Samtidigt passa på att fråga om jag vill ha fortsatt få info om produkter eller tjänster. På så sätt har du fått en direktkanal till mig så att du kan vårda och kultivera mig tills jag mognar för ett nytt köp (kallas "lead nurturing" på nördspråk).

Tänk om de som sålde projektorlampan till mig lägger in att min nya lampa har en brinntid på 3000 timmar och att varningstext kommer upp efter 1500 timmar. Då kan de förekomma nästa lampbyte i god tid så att jag inte ens behöver söka efter en nästa gång utan får mig att köpa en ny av dig innan den gamla gått sönder...  snacka om kostnadseffektiv försäljning…

Nåja, både frun och jag var inställda på hård-kokt amerikansk snutaction. Så det blev till att blogga istället. För vad kan man annars göra när ungarna sover och det inte går att se på tv?