Telemanagement Sverige AB

Viktigt som kund att välja rätt partner

Blogginlägg   •   Dec 02, 2013 13:15 CET

Telia fokuserar hårdare på sin kärnaffär och integrerar Cygate in i operatörsmiljön. Vi alla vet att operatörsmiljön är hårt paketerade och standardiserade lösningar. Inom Telia har Cygate varit en viktig kugge för att kunna leverera kundanpassade och integrerade lösningar med stor flexibilitet.

Nu passar det naturligtvis inte in i strävan som finns i Telias än tydligare väg mot kärnaffären. Att Cygate integreras är helt logiskt ur perspektivet att allt flyttar ut i molnet och nätet blir fokus. Det är säkert även rätt ur Telias ambitioner att konsolidera produktportföljer, organisation och kompetenser. Cygate har kanske inte heller drivit på nätaffären till fullo på det sättet man har önskat.

Ur kundperspektiv har det också varit lite komplext att veta vilken väg man ska ta, via operatören eller integratören. Samtidigt ser jag det som tjusningen eftersom kunden har kunnat köpa av Telia oberoende av ingångsvinkel och drivkraft.

Min rekommendation till kunderna är att man bör fundera hur man vill göra affären. Är det operatören, integratören eller applikatören som man ska vända sig till?

Vad kan det betyda? Jo, man bör fundera på vilken drivkraft och affärsidé har de olika aktörerna.

-  Operatören har nätet.

-  Integratören har mantimmar.

-  Applikatören har licenserna.

Ur användarperspektiv vill man utifrån sin arbetsplats, oavsett om det är en PC eller Smartphone, kunna nå sina applikationer och system i en komplex infrastruktur.

Alla tre behövs men vem ska man som kund vända sig till i första hand? Svaret är ganska enkelt om man har strategin och affärsmodellen klar för sig.

Jukka Ristijärvi, CEO, Telemanagement