Poolia

Vilka är trenderna inom 2011 års chefskultur?

Blogginlägg   •   Feb 02, 2011 16:08 CET

En bra chef kan konsten att avgöra viktiga matcher. Han eller hon vet hur laguppställningen bäst svarar upp mot förutsättningarna och hur nyckelspelarna på plan ska trimmas för att få igång teamkänslan. Som i VM i handboll, som nyligen avslutades. I näringslivet är det ett VM varje dag, med nya resultat och mål att leva upp till.

Rakt in i kaklet

En bra chef på kontorsgolvet har ofta samma karaktärsdrag som chefen på idrottsarenan. Analys, engagemang, målmedvetenhet och tydlighet är honnörsorden. Och nu har chefen större chans än någonsin att utveckla sin roll, sig själv och därmed sina medspelare. När lågkonjunktur går över i högkonjunktur är det lite som när domaren blåser av för första halvlek och in på planen kommer vi extra taggade inför den andra avgörande halvleken. Och en bra chef har förmågan att göra goda tider godare. Men vilka är trenderna inom 2011 års chefskultur? En sak är säker, i likhet med spelet på handbollsplanen så är rörlighet nyckeln till framgång.

Topptrenderna 2011

När engelska CFO World listar tio rekryteringstrender för finanschefer så kommer just rörlighet som nummer ett: "Go and work overseas"! När det gäller ekonomi och bokföring så ser CFO World att yrket har en tendens att delas upp i en affärsmässig del och en teknisk. Det här kan även spåras till andra chefstjänster, där vissa chefsroller kan ta ett tydligare teknikfokus medan andra chefskompetenser utvecklas i motsatt riktning, mot ett mer affärsmässigt ledarskap.

Maxat för mellanchefen

CFO World spår även att rörligheten ökar på mellanchefsnivå. Under lågkonjunkturen har ofta finanschefer tagit ett kliv uppåt, till styrelsenivå och arbetar nära vd. Det har öppnat ett nytt spelutrymme för utveckling internt på mellannivån, eller ska vi säga mittfältet för att hålla oss till sportmetaforen. Samtidigt spår CFO World att nya talanger i högre grad än förut kommer att anställas, inte minst för att rörligheten har ökat internt och chefer har fått större ansvar och klättrat uppåt. Alltså, snabba avbytare direkt från bänken kan skapa ett stabilt försvar och ett energiskt offensivt anfall.

Fint att flexa

Under recessionen har vi lärt oss värdet av flexibla lösningar. Provisoriska chefer, gärna med en kärnkompetens och ett specifikt mål på agendan, kommer att öka. Det är särskilt vanligt i skiftet mellan två ekonomiska lägen. Det gäller också att se det stora i det lilla. Efter en lågkonjunktur så är det ofta små och medelstora företag som är extra alerta. Här finns goda chanser för en god chefskultur med stora utvecklingsmöjligheter.

Med andra ord, matchen kan börja. När den här krönikan skrivs har finalen i VM i handboll gått av stapeln. Tyvärr nådde Sverige inte ända fram på handbollsplanen i år - men vi hoppas att Sverige håller ställningarna i näringslivet.