Tria Studentfacket

Vill du ha en familjevänlig arbetsplats?

Blogginlägg   •   Okt 04, 2010 12:47 CEST

När man ska ut och söka jobb finns det många saker att tänka på. Vad vill man jobba med, vad vill man få i lön, vilka arbetstider vill man ha, hur långt kan man tänka sig flytta, och – verkligen inte minst- om man vill skaffa familj, hur föräldravänlig är den framtida arbetsplatsen?

En av de viktigaste jämställdhetsfrågorna som facken arbetar med är frågan om hur man ska kombinera arbetsliv med familjeliv. Det finns många faktorer som kan försvåra för föräldrar. Exempelvis kan arbetsplatsen lägga möten sent på dagen så att de som måste hämta barn från dagis inte kan vara med, det kan finnas en kultur av middagsmöten eller långa konferenser med övernattningar som inte alla kan vara med på och på vissa arbetsplatser kan individer som varit föräldralediga halka efter i lönen. En undersökning från TCO visar att löneutvecklingen försämras för kvinnor med barn, medan män som har barn oftast har högre lön än män som inte har barn.

Det är fortfarande främst kvinnor som tar ut föräldraledigheten och ofta går det att hitta normer och strukturer på arbetsplatsen som påverkar om pappor tar ut ledighet för sina nyfödda barn eller inte. Unionens nya rapport Gränslösa föräldrar – en studie om föräldraskap och arbetsliv visar att endast en tredjedel av männen i studien blev tillfrågade av sin chef om de skulle vara hemma med sitt nya barn. Att inte bli tillfrågad skapar en bild av att det inte förväntas och att det kanske inte ens är önskvärt att pappan är hemma med barnet.

Varje år delar Unionen ut Guldnappen. Guldnappen är en utmärkelse som delas ut till arbetsplatser som skapar ett familjevänligt arbetsklimat och som är föregångare när det gäller att underlätta för anställda att förena familjeliv och arbete. Utmärkelsen har delats ut sedan 2003 och ger dessutom 10 000 kronor till arbetsplatsen.

I år går utmärkelsen till Pumptillverkaren ITT Water & Wastewater. Företaget blev nominerat av medarbetaren Anette Modée som jobbar teknisk dokumentation. I DN säger hon att de hade en väldigt bra attityd gentemot hennes föräldraledighet. Företagets HR-manager Ylwa Wedin Kolfeldt säger att jämställdhetsarbetet genomsyrar företagskulturen. – Vi hade vår första pappalediga man redan 1975 och erbjöd subventionerad städning långt före rutavdraget, berättar hon.

Extra roligt är att arbetsplatsen består av 75 % män, och företaget ligger inom en bransch som annars kan ses som grabbig. Wedin Kolfeldt berättar att det är svårt att locka fler kvinnor till företaget, men förhoppningsvis kan Unionens utmärkelse hjälpa på traven.

Priset i form av en glasskulptur och 10 000 kronor till den fackliga klubben delades ut av Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Läs mer om Unionens rekommendationer för föräldravänliga arbetsplatser.

Tidigare vinnare:
Guldnappen 2009: IT-företaget CSC Sverige