Element AB

Webbyrån är död, länge leve webbyrån

Blogginlägg   •   Okt 04, 2012 15:08 CEST

Det slår mig ofta när jag är ute och pratar med kunder att det fortfarande idag 2012 är så få webbyråer som mäter sina resultat. Eller rättare sagt, det finns många som mäter, men dom mäter inte ROI (return of investment).

Vad är det då man mäter? T.ex. hur många som klickat på en AdWords-annons, hur många som klickat på like-knappen på Facebook, besöksstatistik, bounce rate osv.. Men hur mycket en kampanjsatsning har genererat i nya kunder och intäkter, det har man inte en aning om.

Om man inte jobbar med rena e-handelssajter, där sån här mätning är en självklarhet och en förutsättning för att man ska lyckas.

Idag läggs allt mer av marknadsföringsbudgeten på on-line kampanjer. En oberoende undersökning visar att mellan 60 - 80% gör sin research på nätet med hjälp av sökmotorer innan de köper något.

Detta innebär att dina potentiella kunder numera utbildar sig på egen hand. Och köpmognaden hos din kund är helt klart större efter denna utbildningsprocess, än efter ett kallt säljsamtal.

Men hur kan det då fortfarande finnas webbyråer som bara bygger webbar? Förklaringen ligger i att den stora merparten av kunderna inte vet att dom kan ställa krav på mätbarhet.

Vår strategi på Element är mer slagkraftig: vi jobbar uteslutande med digitala kanaler, därför att mätbarheten ger ett oslagbart övertag gentemot traditionella marknadsföringskanaler.

När vi inleder ett samarbete börjar vi med att göra en SEO-analys (sökmotoroptimerings-analys) av kundens webbplats. Om denna inte uppfyller kraven på sökbarhet försöker vi åtgärda detta - i mån det är möjligt, annars bygger vi en ny webbplats.

Därefter ringar vi in de centrala nyckelorden för vad det är vår kund säljer. Och det är inte vad du tror dina kunder söker på, utan vad de verkligen söker efter, som är intressant.

Nu börjar vi skriva innehåll och landningssidor för de centrala nyckelbegreppen. Sedan skapar vi PPC (pay-per-click) - kampanjer med relevant annonstext som korrelerar med landningssidorna.

Till landningssidan har vi ett white-paper kopplat som levererar någon form av nytta till besökaren. T.ex. “6 saker att tänka på innan du köper webb“. Detta dokument får man ladda ner om man är beredd att ge upp lite av sin integritet, dvs lämna ut sin email-adress, vilket man gör om innehållet är relevant.

Aha, och sen spammar ni ihjäl dom! Eller inte. Självklart bygger denna strategi på att du vårdar relationen till din potentiella kund och förser henne med relevant, objektiv information. Detta upplevs inte som reklam, eftersom informationen just är objektiv och till för att underlätta en utbildningsprocess innan köp.

På så sätt bygger du varumärket och positionerar dig som en thought-leader i din bransch. Och du etablerar en relation med en person som inom en framtid - och genom en väl genomförd lead nurturing-process - förvandlas till kund när tiden är mogen.

Tiden börjar rinna ut för dom som är kvar i gamla marknadsföringsstrategier och som inte har har börjat tänka intäktsprocesser. Marketing automation är här för att stanna, och dom som inte hoppar på tåget nu riskerar att bli hopplöst kvar på perrongen.