Maze Media Group AB

Yahoo! gör nysatsning på svenska marknaden

Blogginlägg   •   Nov 09, 2011 15:30 CET

Yahoo! har inte haft något kontor i Sverige på flera år. Innan hanterades den svenska marknaden från Spanien, men i våras inleddes ett samarbete med Mediact. Efter Mediacts ombildning är det nu istället Keynote Media Group (KMG) som tar över Yahoos representation i Sverige. Avtalet innebär att KMG:s dotterbolag Sellbranch ansvarar för all försäljning på Yahoo! i Sverige, Norge och Finland.

Uppdraget innefattar såväl displayannonsering som innehåll på portalen Yahoo.se, däremot inte sökmotorn, där Yahoo! sedan tidigare har ett samarbete med MSN. Redan nu har man tagit fram två nya takeover-format för annonsörerna och kommer att börja med nya advertoriallösningar i form av underavdelningar med kommersiella partner som avsändare.

Yahoo! har tappat kraftigt i räckvidd i Sverige de senaste åren. I dagsläget besöks sajten av cirka 1 miljon unika besökare i veckan, något som denna satsning förhoppningsvis skall råda bot på.

Läs mer om Yahoos nya satsning på svenska marknaden här