Blooc och Titania tecknar avtal om uppförande av nytt bostadsområde i Valsjöskogen, Österåker

Nyligen tecknades avtal mellan bostadsutvecklaren Blooc och Titania om ett nytt bostadsprojekt i Valsjöskogen, Österåker, som de har för avsikt att utveckla tillsammans. Projektet omfattas av omkring 30 stadsradhus ritade av arkitekterna på Blooc.

Projektet planeras att säljlanseras under våren 2020. Bygglovsansökan till kommunen skickas in under Q1 2020.

”Vi är mycket nöjda med att nu ta första steget i ett förhoppningsvis långsiktigt samarbete med Titania, eftersom vi under många år haft intressanta samtal om bostäder och delar visionen om att utveckla bostäder som folk har råd att bo i, fast utan att kompromissa på samtida arkitektur och design”, säger Stefan Gustavsson, vd på Blooc.

Projektet i Valsjöskogen har alla möjligheter att bli mycket lyckat. Titania har precis som Blooc lång erfarenhet av bostadsutveckling, något som de inte minst visat upp i projektet Tingstorget där Titania som ensam byggherre i utvecklat omkring 700 bostäder i Alby med hög nivå på arkitektur.

”Vi ser fram emot att utveckla Valsjöskogen tillsammans med Blooc. Förhoppningsvis blir detta bara ett i raden av framgångsrika projekt vi kan utveckla tillsammans. Våra organisationer kompletterar varandra och vi tror att Blooc arkitekter har det som krävs för att nå fram till dagens målgrupp. För oss är det också viktigt att bostäderna utvecklas i trä, eftersom det är hållbart", säger Wojciech Wondell, projektchef på Titania.

Valsjöskogen ligger i Österåker kommun och har stor potential i att bli ett av Österåkers finaste bostadsområden för barnfamiljer. I en trygg miljö omfamnad av natur kommer radhusen att placeras längst den lilla kvartersgatan intill en redan färdigställd lekplats. Huvudgatan är redan färdigställda och flera andra utvecklare kommer också att etablera sig i området. I närheten kommer även en ny förskola att byggas.

Valsjöskogens karaktär och läge med nära till natur såväl som stad ser vi passar Bloocs vision 'Modern Suburban Living' väl. Områdets kvalitéer och tomternas centrala läge ger oss utrymme att skapa fantastiska stadsradhus. Bostäderna om 99 kvadratmeter med ett socialt plan med kök, matplats och vardagsrum, samt ett privat plan med fyra sovrum ger ett hem för den moderna barnfamiljens liv. Ett hem med goda arkitektoniska kvalitéer och detaljer som människor har råd att bo i”, säger Christoffer Baudou, arkitekt på Blooc.

Om Titania

Den verksamhet som startade som en enskild firma är idag en företagskoncern med ett flertal bolag, alla verksamma inom fastighets- och byggbranschen. Vi ser oss som samhällsbyggare och arbetar aktivt med bland annat att minska på miljöbelastningen, öka det sociala värdet och skapa ekonomiskt hållbara lösningar i våra projekt. På Titania finns idag cirka 80 anställda och vi har projekt med byggrätter för omkring 1 500 bostäder i olika stadier av framtagandeprocessen. Titania har som fastighetsutvecklare lång erfarenhet av nyproduktion och förvaltning av fastigheter.Vi tror på att långsiktighet är nyckeln till framgång och utvecklar våra projekt i samverkan med kommuner, städer, konsulter och andra intressenter för att säkerställa relevanta och bästa möjliga innehåll och utformning. Vi brinner för att skapa bostäder för alla genom att bygga en blandning av hyresrätter och bostadsrätter i attraktiva nya bostadsområden såväl i centrala som perifera lägen. www.titania.se

Grundades 2011 och har huvudkontor på Skeppargatan i Stockholm. Bostadsutvecklare som sedan starten 2011 utvecklat 16 bostadsområden i Stockholm, Uppsala och Eskilstuna. På Blooc arbetar arkitekter, affärsutvecklare och projektledare med gedigen kompetens inom bostadsutveckling. Blooc utvecklar bostadsområden med nyproducerade hus, lägenheter och hyreslägenheter i trä och är sedan 2017 delägt av Derome som är en av Sveriges största träindustrier med en årlig omsättning på 7,5 miljarder kronor. www.blooc.se

​VD, Blooc