IDAG släpps Stiko Per Larssons sjätte album, Titta vi flyger.

På skivan finns bland annat IDAG släpps Stiko Per Larssons sjätte album, Titta vi flyger. Stikos bidrag i Melodifestivalen - titelspåret Titta vi flyger samtlåten Kumpaner som snurrat på A-rotation på P4 samt ett väldigt spännande låtsamarbete med Staffan Hellstrand i Vida Världen.

”Det har varit en fantastisk process att jobba fram den här skivan. På albumet finns några efterfrågade sånger som jag sjungit live tidigare, plus ett knippe helt nyskrivna låtar. Låtskrivandet är ett hantverk och jag känner att jag lär mig nya saker hela tiden. Jag försöker utmana mig själv, hitta nya vägar och nya ord. Titta vi flyger är ett väldigt passande namn på skivan. Jag har tagit många steg på de små stigarna tillsammans med min publik. Den här gången lyfter vi och äntligen ska vi få se vad som finns ovanför trädtopparna. ”

13 maj ger sig Stiko Per ut på sin tolfte turné till fots, den här gången vandrar Stiko Per från Göteborg till Leksand, via Stockholm. Syftet är att fortsätta förra årets påbörjade insamling till Barncancerfonden, att nå en totalsumma på över 1 miljon till Barncancerfonden.

Såhär säger Stiko Per själv om albumet:

Stiko Per Larsson om albumet Titta vi flyger

Att göra en skiva är som att göra ett bokslut över ett par år ur sitt liv. Förhoppningsvis har man lärt sig något sen sist.

En låt är ju från början en idé och redan i de första skapelseögonblicket så finns visionerna där om hur man vill att det ska komma att låta på en inspelning.

Men resan dit är lång. Väldigt många saker händer längs vägen, idéer och toner tillkommer från alla möjliga håll.

Att behålla så mycket som möjligt av den första, råa och enkla idén är ändå väldigt viktigt. Det är ingen enkel balansgång alls.

När det tillkommer musiker, idéer, teknik och rum så händer saker. Det måste ju vara så och det är lika mycket slump och tillfälligheter som planering. En del skulle kalla det feeling. Man gissar med magen helt enkelt. Tills slut står man där med ett knippe färdiga låtar.

Mitt sjätte album Titta vi flyger är flera steg framåt för mig. Skivan är producerad av Emil Rotsjö och jag. Det är väldigt få steg från låtarnas uppkomst till färdig version, vilket gör att den här skivan är det närmaste jag kommit för hur det är tänkt att mina låtar ska låta. Allting är gjort med våra allra varsammaste och finaste penseldrag, men samtidigt finns alltid den märkliga mänskliga faktorn. man kan aldrig spela eller sjunga samma ton exakt likadant två gånger. Det går inte och det är en viktig del av musiken. Livfullheten och stunden.

Alla låtar på albumet har sin historia men om man ser bortom Kumpaner som snurrat på P4 hela hösten och vinter, om man ser förbi melodifestivallåten och titelspåret Titta vi flyger så finns det flera spår som jag gärna pratar om mera.

Hall of Fame om de första stapplande vuxenstegen runt tjugo har har varit en livefavorit under flera år, äntligen finns den på skiva.

Vida världen är första gången jag samarbetar med en etablerad låtskrivare på skiva, grymma Staffan Hellstrand har gjort låten tillsammans med mig. Vinn vinn som på något sätt försöker kombinera den stora amerikanska drömmen med ett bitterljuvt vemod från Dalarna. Kilimanjaroliknar ingenting jag skrivit tidigare men är ändå självklar för mig. Jag har gått och nynnat på refrängen i smyg under flera år. Äntligen får jag sjunga ut den!

De tio första stegen är ambitiös i sitt försök att på några minuter reda ut hela vägen hit. Den säger mer om mig än vad jag brukar berätta.

Jag kommer alltid att hålla Mitt ankare i tiden väldigt nära mitt hjärta. Jag var precis som du.

Vi mot rubbet skrevs sent under hösten 2017 och kunde fått en helt annan resa än vad den fick.

Vi gav allt. Vi brann. Det var vi mot rubbet, vi mot allt.

Jag är väldigt stolt över de här sångerna. Att skriva låtar på svenska är ett hantverk som kräver sin tanke och tid, man är väldigt nära kanten hela tiden. Det är lätt att trilla dit och missa målet.

Efter tio år och fem skivor står jag här med min sjätte och jag behöver nog inte skämmas över mitt hörn på den svenska musikscenen.

Min plats är inte längst fram i ljuset, den är inte den mest omskrivna eller omtalade.

Jag står där scenen strax övergår i kulisser och där ljuset och mörkret möts, redo för nästa låt.

Man hör hur klockan klämtar för människor av vår sort

såna som aldrig tjänat mera än de gett bort

Även om din stjärna aldrig glänst så stämplar du in ikväll, såklart

i kulturens tjänst.