Pressmeddelande -

”Tittar på dej när du dansar” är andra singeln från Per Gessles kritikerrosade album ”En vacker natt”!

Per Gessle

Tittar på dej när du dansar

Release 16 juni

Space Station 12

”Tittar på dej när du dansar” är andra singeln från Per Gessles kritikerrosade album ”En vacker natt” som släpptes den 28 april och gick raka vägen upp på topplistans förstaplats.

Per Gessle berättar själv: ”Tittar på dej när du dansar” skrev jag förra sommaren. Det kanske hörs. Den har en sån där självklart smittande melodi som bara dyker upp i skallen när vindarna är ljumma och Sverige är som finast. Rent tekniskt är låten lite udda eftersom den har två olika refränger. Den första känns självklar medan den andra bryter av och ger hela sången lite mer ”edge”.

Såhär skrev Johan Lindqvist i GP om albumet som är inspelat i Nashville: ”Likt Elvis Costello har Per Gessle fingertoppskänsla och musikalitet nog att arrangera och foga samman sina sånger på ett vis som gör att det egna uttrycket snarare förstärks av den nya inramningen”.

Jan Gradvall skrev i DI Weekend: ”Nya albumet är fullt av drömsk, magisk popmusik där havet och kusten dominerar”.

Första singeln från albumet, duetten ”Småstadsprat” med Lars Winnerbäck ligger sedan veckor tillbaka på A-rotation på P4:s spellista samt på Svensktoppen och inför den stora sommarturnén ger vi ut den glada albumkompisen ”Tittar på dej när du dansar”.

Vi ses i sommar!

Presskontakt: Liza Berthelsen liza@border.se Tel: 08-4705162 eller 070-2244063
Management: Dimberg Management marie@dimberg.com
Distribution och försäljning: Sony Music Sverige
Space Station 12 är ett skivbolag under exklusiv licens av BMG Scandinavia.

• Konst, kultur, underhållning

BMG is the new model music company founded by Bertelsmann in 2008 as a direct response to the challenges of music’s digital revolution. Key to its innovative approach is the fact it represents the traditionally separate music publishing and recording rights off the same state-of-the-art platform internationally. BMG is already the world’s fourth biggest music publisher and the first new global player in the recordings business in decades. BMG’s pitch is unique – a relentless focus on fairness and transparency and service to its artist and songwriter clients. BMG’s 14 offices across 12 core music markets now represent over 2,5m songs and recordings, including the catalogues of Chrysalis, Bug, Virgin, Mute, Sanctuary, Primary Wave and Talpa Music, as well as literally thousands of artists and songwriters attracted by its fresh approach. BMG is owned by international media, services and education company Bertelsmann, which also includes the broadcaster RTL Group, the trade book publisher Penguin Random House, the magazine publisher Gruner + Jahr, the service provider Arvato, the Bertelsmann Printing Group, the Bertelsmann Education Group, and Bertelsmann Investments, an international network of funds. With its multi-platform perspective, integrated technology platform and commitment to help artists maximize their income, BMG aims to be the best company in music to do business with. www.bmg.com