Nu kommer Android Auto till BMW – visas upp på CES 2020

Nu kommer Android Auto till BMW – visas upp på CES 2020

Nu utökar BMW Group möjligheterna till smidig och användarvänlig Connectivity med introduktionen av Android Auto. Den nya digitala tjänsten möjliggör trådlös integrering mellan BMW:s fordon och smartphones med Android.

Stockholm. Android AutoTM är den senaste i raden av användarvänliga, digitala tjänster för BMW:s kunder. Med Android Auto blir det möjligt att ansluta Android-smartphones trådlöst till BMW:s fordon. Trådlös uppkoppling tillsammans med ett användarvänligt gränssnitt innebär att det blir både smidigare och säkrare att använda sin smartphone med BMW:s modeller.

Android Auto interagerar direkt med BMW:s helt digitala cockpit. Utöver den centrala huvudbildskärmen kommer informationen också kunna visas i ett intelligent anpassat format på såväl instrumentbrädans Info Display samt i Head-Up-displayen som visas direkt i förarens synfält. Därmed blir det både enklare och säkrare att, i samband med färd, få tillgång till musik, media och meddelande-appar. Genom Android Auto blir det även möjligt att använda Google Assistant för att ta emot vägbeskrivningar eller hålla sig à jour.

”Många kunder har betonat vikten av att ha tillgång till Android Auto i sin BMW för att kunna använda en rad Android-funktioner på ett säkert sätt utan att distraheras under körningen, utöver BMW:s egna funktioner och tjänster”, säger Peter Henrich, Senior Vice President Product Management på BMW.

Peter Brady, Vice President of Engineering, Google: “Vi är väldigt glada att tillsammans med BMW kunna erbjuda trådlös Android Auto till deras kunder världen över med start nästa år. Med sömlös uppkoppling mellan Android-telefoner och BMW-fordon kan förarna ge sig ut på vägarna snabbare och fortfarande ha tillgång till alla sina favoritappar och tjänster, men på ett säkert sätt.”

Android Auto i BMW kommer att demonstreras för första gången i samband med Consumer Electronics Show (CES) 2020 och blir tillgänglig för samtliga fordon med BMW Operating System 7.0 från och med juli 2020.

Obegränsad tillgång till Apple Carplay
De BMW-kunder som i stället använder smartphones från Apple har sedan tidigare kunnat använda Apple Carplay med BMW, vilket är motsvarigheten till Android Auto. Från och med nu får dessa kunder, som har Carplay som tillval eller som betalat för en prenumeration, obegränsad tillgång till tjänsten, utan tidsbegränsning. Då erbjudandet förlängs automatiskt, kommer kunder som redan köpt Apple Carplay vid nybeställningen av sin bil eller via ConnectedDrive-store, också kunna ta del av denna förändring.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar världen över tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.
Under 2022 sålde BMW Group närmare 2,4 miljoner personbilar och över 202,000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2022 var 16,1 miljarder euro på intäkter beräknade till 111,2 miljarder euro. Per den 31 december 2021 hade BMW Group 118 909 medarbetare.