BMW Group står starka på den fallande fordonsmarknaden

Trots den fallande svenska fordonsmarknaden står sig BMW Group, med sina varumärken BMW, MINI och BMW Motorrad, starka under 2018. De positiva försäljningssiffrorna beror till stor del på det starka utbudet av elektrifierade modeller såsom BMW i3 (+47%) och MINI Cooper S E Countryman (+248%).

BMW
Med nästan 20 000 sålda bilar 2018 behåller BMW marknadsandelen på en fallande marknad. Efterfrågan på laddbara BMW-modeller steg markant med en försäljningsökning på 19 procent och en ökning på hela 47 procent för modellen BMW i3 jämfört med 2017. 2019 är ett nytt spännande år med flertalet lanseringar. Redan denna vår kommer helt nya BMW 3-serien, BMW X7, BMW Z4 och BMW 8-serie Cabriolet till den svenska marknaden. Under 2019 lanserar BMW dessutom tre nya plug-in hybrider med nya BMW 3-serien, BMW X5 och BMW X3.

- Med alla våra nya produktlanseringar och vårt breda utbud av plug-in hybrider samt helelektriska modeller, kommer vi kunna erbjuda våra kunder en unik körglädje, säger Emmanuel Bret, Managing Director BMW Group Sverige.

MINI
Efterfrågan på den populära modellen MINI Countryman hade en mycket positiv utveckling och i utförandet som plug-in hybrid, MINI Cooper S E Countryman, steg försäljningen av den fyrhjulsdrivna kompakta SUV-modellen till 730 sålda enheter, vilken är en ökning med fantastiska 248 procent jämfört med 2017.

I en vikande totalmarknad 2018 ökade MINI försäljningen med över 6 procent, jämfört med 2017, och ett nytt försäljningsrekord på 3 251 sålda bilar sattes i Sverige.

BMW Motorrad
Ett nytt svenskt försäljningsrekord sattes 2018 med 1 241 sålda motorcyklar, vilket är en en ökning med 3 procent jämfört med 2017. Under hösten lanserades populära R 1250 GS med en vidareutvecklad motor som ger mer effekt över hela varvtalsregistret. Till våren och sommaren 2019 väntar en rad nya lanseringar som exempelvis R 850 GS i Adventure-utförande och supersportmotorcykeln S 1000 RR med hela 207 hk. Alla nya modeller kommer att visas den 25-27 januari på MC Mässan, Friends Arena.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2018 sålde BMW Group ca 2 490 000 personbilar och mer än 165 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.