BMW huvudsponsor till skidskytte-VM i Östersund

BMW huvudsponsor till skidskytte-VM i Östersund

På torsdag den 7 mars inleds skidskytte-VM i Östersund. BMW är huvudsponsor och bistår bland annat med att transportera deltagare och funktionärer fram och tillbaka från skidstadion – med elektrifierade och terrängdugliga fyrhjulsdrivna bilar.

BMW är sedan flera år tillbaka sponsor till världscupen i skidskytte. I år är biltillverkaren dessutom huvudsponsor för världsmästerskapet som avgörs i Östersund den 7–17 mars 2019. Dessutom är BMW Sverige nationell partner till arrangemanget.

Närvaron under skidskytte-VM kommer att märkas genom att skytteltrafiken för de tävlande och övriga representanter kommer att skötas av BMW. Eftersom hållbarhet är ett ledord i årets arrangemang, kommer transporterna att ske med de utsläppsfria elmotorerna i BMW:s laddhybrider. Skyttelbilarna kommer även vara försedda med BMW:s system för fyrhjulsdrift, xDrive, vilket gör att färden upp till Östersunds skidstadion kommer kunna ske tryggt, oavsett väderlek.

”Skidskytte-VM präglas av gedigna hållbarhetsmål. Detta gör oss, med våra branschledande elektrifierade fordon, till en naturlig och trovärdig sponsor. Det är med stolthet och stort engagemang vi står bakom arrangemanget”, säger Max Kalbfell, Head of Brand Management, BMW norra Europa.

I Östersund kommer även den nya BMW X5 att finnas på plats. Den fjärde generationen av den populära SAV:en har blivit både längre, bredare och högre än föregående generation, men trots det är både bränsleförbrukning och Co2-utsläpp lägre.

Under mästerskapet arrangerar BMW bland annat provkörningar, ett särskilt välgörenhetsengagemang, prova-på-skidskytte med laser med mera. Via BMW:s sociala medier kan allmänheten följa liverapportering från tävlingarna i Östersund.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2018 sålde BMW Group ca 2 490 000 personbilar och mer än 165 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.