BMW Motorrad Concept 9cento. Två motorcyklar i en modell

BMW Motorrad Concept 9cento. Två motorcyklar i en modell

Vid årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este visade BMW Group upp hur framtidens motorcykel kan komma att se ut. BMW Motorrad Concept 9cento (uttalas nove cento) kombinerar känsla och prestanda med en äventyrlig anda – den ideala Sports Touring-cykeln.

Med sin kompakta siluett utstrålar BMW Motorrads Concept 9cento smidighet och lätthet redan vid den första anblicken. Proportionerna får vem som helst att vilja hoppa på och köra iväg. Den sportiga baskonfigurationen och en kort, hög bakdel utlovar körglädje och lättrörlig hantering. BMW Motorrad Concept 9cento vill utmana dagens syn på en modern Sports Touring-cykel genom att addera smarta funktionaliteter. Praktiska egenskaper är tolkade i en emotionell design, utan att tumma på smidighet och körglädje.

- Denna konceptcykel fokuserar på att uppnå balans. Vi har skapat en cykel som kombinerar lämplig kraft med stabila Sports Touring-egenskaper och körglädje. Den för samman det bästa av sport, äventyr och långresande, säger Edgar Heinrich, Head of Design på BMW Motorrad.

Lättviktskonstruktion för smidighet och dynamisk prestanda.
Ramtriangeln är förstärkt med CFRP fleece, som inte bara minskar cykelns vikt utan också sammanlänkar den tredimensionella frontenmed den bakre utfrästa sadeln i aluminium. Den synliga öppningen mellan ramtriangeln och sätet framhäver principen av lättviktskonstruktion.

Innovativt förvarningssystem för ökad flexibilitet.
En särskild höjdpunkt i BMW Motorrad Concept 9cento är det innovativa lagringskonceptet. Via klämmor kan två lagringsenheter fästas och avmonteras. De dubbla utrymmena erbjuder förvaring, samtidigt som de utökar passagerarsittplatsen. Detta system gör det möjligt att ha två funktionella versioner av samma cykel. Utan lagringsenheterna får BMW Motorrad Concept 9cento maximal smidighet och uppfyller förarens behov när det kommer till körglädje. Med lagringsenheterna är cykeln förvandlad till en Touring-cykel, utrustad för att bära två personer.

Två jackor för två tillfällen.
Två motorcykel-jackor har tagits fram för att fullända BMW Motorrad Concept 9cento. De reflekterar konceptcykelns mångsidighet och egenskaper med en raffinerad materialblandning av läder och kevlar: Sports och Touring. Den sportiga versionen som är svart, blå och vit har 3D-printade axelskydd. Den andra jackan kommer i mjukt ljusgrått läder och riktar sig mot målgruppen ”urban chic”. På båda jackorna är 9cento-sigillet tydligt synligt.

t: +4673 347 06 34

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2017 sålde BMW Group ca 2,463 miljoner bilar och mer än 164 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.