BMW i Vision Dynamics

BMW på IAA i Frankfurt 2017

På årets Frankfurt-salong 14-24 september presenterar BMW Group under parollen ”This is tomorrow. Now. Die Zukunft ist jetzt”en imponerande laguppställning som innehåller smakprov ur företagets kommande och största modelloffensiv någonsin. I fokus ligger typiska BMW-kärnvärden som design, innovationskraft, körglädje och spjutspetsteknologi i form av såväl sportiga och lyxiga designkoncept, produktnyheter och tävlingsbilar som de senaste tekniska framstegen inom framtidens mobilitet samt nyheter från motorcykeldivisionen BMW Motorrad.

Nästa stora satsning på helt elektriska bilar med ny nivå av sportig elegans är BMW i Vision Dynamics som är en fyradörrars Gran Coupé, med 600 km i räckvidd, en acceleration från 0-100 km/h på 4 sekunder och en toppfart på över 200 km/h.

I lyxsegmentet presenteras konceptbilen BMW Concept 8 Series samt jubileumsmodellen BMW 7 Series Edition 40 Jahre medan BMW Concept Z4 representerar BMW:s klassiska roadster-koncept i en ny och futuristisk tappning.

Nya BMW 6-serie Gran Turismo fokuserar på elegans och oöverträffad långfärdskomfort medan nya BMW X3 står för sportig flexibilitet i sin mest optimala form.

Nya BMW M5 med M xDrive utgör ett helt nytt kapitel för BMW M GmbH när det gäller den renodlade körglädje och kompromisslösa komfort som i över 30 år utmärkt denna legendariska sedanmodell.

Tävlingsbilen BMW M8 GTE är BMW Motorsports senaste satsning på företagets långa och exceptionellt framgångsrika historia inom standardvagns- och långloppsracing.

Nya BMW i3 och ännu sportigare BMW i3s representerar nästa utvecklingssteg i BMW Groups imponerande strategi för hållbar mobilitet i kombination med företagets märkestypiska körglädje.

Körupplevelse och hållbarhet står även i fokus för BMW Motorrad som presenterar den exklusiva banorienterade modellen BMW HP4 RACE samt den helt eldrivna konceptmodellen BMW Motorrad Concept Link som kombinerar eldrift med den senaste kommunikationstekniken för morgondagens urbana och uppkopplade värld.

BMW i Vision Dynamics

Bara ett år från att BMW Group presenterar sina framtidsbilar NEXT 100 vision bilar, introducerar BMW Group den elektriska mobiliteten av den närmare framtiden på årets Frankfurtsalong.

- ”Framtiden av elektrisk mobilitet har redan kommit hos BMW Group”, säger Harald Krüger, Styrelseordförande i BMW AG.

Dynamik, lyx, elegans: BMW Concept 8 Series.

BMW Concept 8 Series är konceptbilen som ger besökarna en försmak av nya BMW 8-serie Coupé som kommer att lanseras under 2018. Denna stilstudie utstrålar just den kombination av exklusivitet, lyx, sportighet och körglädje som man förväntar sig av en modern coupémodell från BMW. Formspråket i denna lyxmodell präglas av ett helt nytt designtänk som med sina skulpterade former och skarpa linjespel ger BMW Concept 8 Series en unik och kraftfull närvaro som andas både modernitet och klassiska BMW-detaljer och är ett bevis för att knivskarp design och kördynamik parat med en dimension av oöverträffad exklusivitet kan gå hand i hand.

Den klassiska BMW-roadstern i ny tappning: BMW Concept Z4.

Ledordet för BMW Concept Z4 är renodlad körglädje och konceptstudien ger också en fingervisning om BMW:s nya roadster-modell som introduceras under nästa år. Enligt BMW Groups designchef Adrian van Hooydonk motsvarar BMW Concept Z4 företagets vision om hur en modern roadster-modell ska se ut. Utseendemässigt representerar denna konceptbil BMW:s nya designspråk vars banbrytande former, från frontpartiets distinkta hajnosdesign till sidornas skarpa konturer till det sportigt låga akterpartiet, även har hämtat inspiration från BMW:s mer än 80-åriga roadster-tradition som går ända tillbaka till 1930-talets legendariska BMW 328.

Sedanens komfort med coupéns stilrena elegans: Nya BMW 6-serie Gran Turismo.

Nya BMW 6-serie Gran Turismo som begår sin publik debut på Frankfurt-salongen är den sportigt eleganta fortsättningen på det koncept som BMW introducerade redan 2009 med 5-serie Gran Turismo. BMW 6-serie Gran Turismo har en kraftfull och dynamisk exteriördesign med tydlig coupésilhuett som erbjuder de åkande en unik kombination mellan suverän åkkomfort, elegant design och imponerande funktionalitet. Resultatet är en exklusiv BMW-modell som kombinerar det bästa av två världar: sedanmodellens komfort och coupémodellens oöverträffade elegans. Den utsträckta karossdesignen innebär att BMW 6-serie Gran Turismo är både längre och lägre än sin föregångare och modellens sportiga utstrålning matchas av ett nyutvecklat chassi med en perfekt balans mellan sportiga köregenskaper och ypperlig komfort. Tack vare lättviktsteknik är BMW 6-serie Gran Turismo även 150 kg lättare än utgående modell. Marknadslansering av BMW 6-serie Gran Turismo sker i november 2017.

Marknadens mest innovativa SAV: BMW X3.

Nya BMW X3 utgör nästa del i framgångssagan om denna mellanstora Sports Activity Vehicle-modell från BMW. Denna tredje generation bygger vidare på X3-modellens design-DNA med ett ännu mer dynamiskt och elegant formspråk som utstrålar en oöm, flexibel och robust karaktär med en sportig touch. Köregenskaperna står alltid i första rummet i en BMW och tack vare intelligent lättviktsdesign, avancerad chassikonstruktion, perfekt viktfördelningen i kombination med BMW:s intelligenta fyrhjulsdrift xDrive som ger optimal framkomlighet på alla typer av underlag har nya BMW X3 de perfekta förutsättningarna för att leverera BMW:s patenterade körglädje, suverän åkkomfort och körsäkerhet. Nya BMW X3 erbjuds med avancerade diesel- och bensinmotorer från BMW:s nya motorfamilj.

Ren och hållbar körglädje: Nya BMW i3 och BMW i3s.

Hållbarhet och körglädje är egenskaper som är intimt förknippade med BMW i3 och världens bäst säljande modell i det kompakta premiumsegmentet kommer nu i en vidareutvecklad version med ny design, avancerade utrustningsdetaljer och ett nytt utbud av digitala tjänster. Vid sidan av nya BMW i3 lanseras även ytterligare en modellvariant, nya i3s. Med högre motoreffekt från elmotorn, ett nyutvecklat, lägre och sportigare chassi med bland annat bredare spårvidd för vassare köregenskaper och nya formdetaljer representerar nya BMW i3s den sportigaste formen av eldriven bilkörning.

Legenden i sitt livs form: Nya BMW M5.

Nya BMW M5 följer samma filosofi som de fem föregående generationerna M5: luxuös komfort kombinerad med kompromisslös körglädje och fulländade vardagskvaliteter i en elegant sedankaross.
Nya BMW M5 är den första M5-generationen med fyrhjulsdrift. Det nyutvecklade fyrhjulsdriftsystemet M xDrive är marknadens mest avancerade och erbjuder föraren en rad olika körlägen (4WD, 4WD Sport, 2WD) som tar körglädjen i nya BMW M5 till helt nya nivåer. I 2WD-läget blir nya BMW M5 exempelvis helt bakhjulsdriven för en optimalt ofiltrerad körupplevelse. Kraften i nya BMW M5 kommer från en biturbo-V8 med M TwinPower Turbo-teknologi som utvecklar 600 hk och 750 Nm. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och 0-200 km/h på 11,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h (305 km/h med M Driver’s Package). Tack vare omfattande inslag av lättviktsmaterial, bland annat tak i kolfiber, är nya BMW M5 med M xDrive lättare än utgående modell.

Med sikte på Le Mans: BMW M8 GTE.

BMW Motorsports senaste satsning på GT-racing, BMW M8 GTE, bygger på kommande BMW 8-serie Coupé. BMW M8 GTE har utvecklats parallellt med produktionsversionen av BMW 8-serien men tävlingsbilen kommer att kommer att begå tävlingsdebut redan innan BMW 8-serie Coupé har officiell premiär nästa år. Under säsongen 2018 kommer BMW M8 GTE att tävla i FIA World Endurance Championship-serien (FIA WEC), bland annat i 24-timmars på Le Mans, samt i Nordamerikanska IMSA-serien (IWSC). V8-motorn på ca 500 hk med BMW TwinPower Turbo-teknik har även den sitt ursprung i en produktionsmotor och tack vare omfattande användning av lättviktsmaterial vägar den nästan fem meter långa BMW M8 GTE bara 1220 kg.

BMW 7 Series Edition 40 Jahre

Jubileumsmodellen BMW 7 Series Edition 40 Jahre, som begår sin världsdebut på Frankfurt-salongen, markerar att det är 40 år sedan första generationen BMW 7-serie lanserades. BMW 7-serien har sedan introduktionen 1977 varit synonym med exklusivitet, lyx, körglädje och teknisk innovationskraft. Specialmodellen BMW 7 Series Edition 40 Jahre tillverkas i en begränsad upplaga om 200 exemplar och skräddarsys enligt kundens individuella önskemål med exklusiva invändiga och utvändiga form- och utrustningsdetaljer. Denna jubileumsmodell erbjuds även i förlängt utförande, med 6-, 8- och 12-cylindriga motorer, med BMW xDrive samt i plug-inhybridutförandet BMW iPerformance.

En vision för framtiden: Automatiserad körning.

BMW Group har som uttalat mål att ytterligare expandera och fördjupa företagets omfattande forskning och utveckling av självkörande teknik och autonom bilkörning samt utvidga samarbeten med andra aktörer på området. Utöver delägarskap i det branschledande navigationsdataföretaget HERE och samarbeten med Intel och Mobileye för att utveckla säkra funktioner för automatiserad körning har BMW Group även skapat ett nytt kunskaps- och utvecklingscentrum för automatiserad körning, Campus Unterschleißheim.

Framtidens mobilitet på två hjul: BMW Motorrad Concept Link.

Denna eldrivna och tekniskt innovativa konceptstudie är både ett transportmedel och ett kommunikationsverktyg, avsett för en storstadsmiljö med fokus på sportighet, nollutsläpp, säkerhet och funktionalitet där BMW Motorrad Concept Link kopplar samman föraren med den digitala och analoga världen runtomkring.

Oslagbara prestanda, maximal exklusivitet: BMW HP4 RACE.

Tekniken i denna handbyggda, superavancerade och futuristiska motorcykel är hämtad direkt från motorsportens värld. Bland annat är BMW HP4 RACE världens första serieproducerade motorcykel med huvudram tillverkad i kolfiber som väger endast 7,8 kg. Totalt väger BMW HP4 RACE in på otroligt låga 171 kg vilket gör den lättare än tävlingsmotorcyklarna i tävlingsserien Superbike World Championship. Den låga vikten i kombination med raceinspirerade konstruktionen i övrigt samt den extrema motorn på 215 hk vid 13900 v/min, som även den hämtats från tävlingsdivisionen, ger BMW HP4 RACE extrema prestanda. Även exklusiviteten för BMW HP4 RACE är garanterad då den kommer att byggas i en begränsad upplaga av 750 exemplar.

För mer information och bilder:

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2016 sålde BMW Group ca 2,367 miljoner bilar och nästan 145.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,67 miljarder euro på upptill 94,16 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2016 hade BMW Group 124.729 medarbetare.