BMW presenterar framtiden för iDrive i samband med CES 2021

BMW presenterar framtiden för iDrive i samband med CES 2021

CES 2021 pågår den 11 – 14 januari och genomförs denna gång i digital form. Under dessa dagar kommer BMW visa upp det kommande, helt nya BMW iDrive, som presenteras i sin helhet senare i år.

BMW:s medverkan på CES innehåller också en underhållande teaser, som visar utvecklingen av användarupplevelsen inuti en BMW under de senaste tjugo åren. Huvudrollerna i denna tidsresa innehas av 2001 års BMW 7-serie (modellen där BMW iDrive debuterade) samt kommande BMW iX - där nästa generation av iDrive kommer att finnas tillgängligt för första gången. Dessutom kommer BMW:s designteam att bjuda på en inblick bakom kulisserna från utvecklingsarbetet. Allt material från BMW:s deltagande under CES 2021 går att ta del av på www.bmw.com/ces.

För 20 år sedan var BMW först med ett paradigmskifte som vände en utveckling där allt fler knappar ständigt adderades till moderna interiörer vid den tidpunkten. Med lanseringen av BMW iDrive byttes det växande antalet knappar mot en färgskärm på instrumentbrädan (Control Display) och en roterande kontrollenhet på mittkonsolen (iDrive Controller). Detta multifunktionella system lät föraren kontrollera en uppsjö av inställningar från ett och samma ställe, utan att behöva flytta handen mellan olika knappar. Samtidigt fick föraren all information via Control Display, placerad i ögonhöjd mitt på instrumentbrädan. Inom några år blev lösningen med att kombinera en bildskärm och en enskild kontrollenhet ny branschstandard, för att handskas med expansionen av tekniska funktioner i bilarna.

BMW leder vägen för uppkopplade bilar

BMW iDrive lade grunden för utvecklingen av BMW:s digitala tjänster, vilket möjliggjort en kontinuerlig förbättring av relationen mellan förare och fordon. På senare år har exempelvis den nya röststyrningsassistenten BMW Intelligent Personal Assistant lanserats (2018), som ständigt förbättras med stöd i det flexibelt skalbara operativsystemet BMW Operating System 7. Till detta finns nu också Remote Software Upgrade, som smidigt uppdaterar mjukvaran med de senaste digitala funktionerna.

Nästa generation av BMW iDrive kommer att präglas av nästa paradigmskifte - med den intelligenta teknik finns nu i bilarna - så som sensorer som samlar in data och analyserar omgivningen. Detta möjliggör i sin tur en högre grad av automatiserad körning och parkeringsassistans. Och genom molnbaserade tjänster ökar insamlingen av realtidsdata. På många sätt har bilen numera mer information om omgivningen än föraren. Den kan varna föraren om olycksrisker via data från andra BMW-fordon, eller räkna ut var det kommer finnas lediga parkeringsplatser.

Nästa generation av BMW iDrive kommer kunna ta tillvara på potentialen i en intelligent, uppkopplad bil och bidra till att göra körupplevelsen säkrare, bekvämare och mer variationsrik än förut.

Läs mer i den globala pressreleasen här.

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.