BMW:s tekniska flaggskepp testas just nu i Arjeplog

BMW:s tekniska flaggskepp testas just nu i Arjeplog

BMW:s nästa tekniska flaggskepp, känt som BMW iNEXT, testas nu i Arjeplog. Tuffa vinterförhållanden i temperaturer nedåt -30 grader är den optimala prövningen när prototypen av den helt elektriska modellen, som lanseras 2021, testas till ytterligheterna.

Från vision till prototyp
BMW iNEXT visades först som en visionär konceptmodell hösten 2018. Vilka element som följer med hela vägen till den färdiga modellen får vi svar på 2021. Då startar serieproduktionen på BMWs fabrik i Dingolfing, Tyskland.

BMW iNEXT mäter 5055 mm i längd, 1690 mm i höjd och 2062 mm i bredd. Med andra ord är måtten något större än den helt nya generationen av BMW X5. Studiemodellens storlek ger både en rymlig inredning och tillräckligt med utrymme för ett antal nya innovationer.

Kamouflerad design och teknik
Den kamouflerade bilen testas på snötäckta vägar och frusna sjöar där låga temperaturer och minimal friktion ger värdefull insikt och erfarenhet. Den låga friktionen på snö och is innebär att interaktionen mellan fyrhjulsdriften och de elektroniska stödsystemen kan testas under mycket mer extrema förhållanden än vad man möter under normal körning. Den ibland mycket ojämna och grova ytan är också en bra utgångspunkt för test av chassi och stötdämparsystem.

Samtidigt testas elmotorn, högspänningsbatteriet och kylsystemet inför den nordiska vinterkylan. Naturligtvis läggs därför stor vikt vid att utveckla ett effektivt energihanteringssystem och en klimatanläggning som kan hantera de utmaningar som vårt klimat erbjuder - utan att den elektriska räckvidden påverkas mer än nödvändigt.

Både styr- och bromssystem är finjusterade under ett antal olika förhållanden. Den energi som återvinns genom bromsning varierar exempelvis under olika körförhållanden. Därför testas BMW iNEXT även på snötäckta grusvägar, liksom på torr asfalt och spegelblank is.

Autonom framtid
Ska vi fortsättningsvis köra själva eller ska vi köras? BMW iNEXT öppnar för bägge delar. I "Boost" -läget är det föraren som styr de dynamiska egenskaperna och den elektriska kraften, medan i "Ease" -läget tar den autonoma tekniken i hög grad över körningen.

Den autonoma tekniken kommer att spela en större roll år 2021 än vad vi är vana vid idag.

År 2025 ska BMW Group erbjuda mer än 25 elektrifierade modeller, varav minst 12 ska vara helt elektriska. Nästa år lanseras BMW iX3 och samtidigt som BMW iNEXT går i serieproduktion 2021, startar också serieproduktionen av BMW i4.

Läs mer här:

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2018 sålde BMW Group ca 2 490 000 personbilar och mer än 165 000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2017 var ca 10,655 miljarder euro på upptill 98,678 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2017 hade BMW Group 129 932 medarbetare.