HELT NYA BMW M5

HELT NYA BMW M5

– KOMPROMISSLÖS LEGEND I SITT LIVS FORM.

BMW M5 är en av bilhistoriens största ikoner. När BMW M GmbH introducerade den första generationen BMW M5 1984 var den något helt nytt – världens första högprestandasedan. Det unika konceptet med en sedanmodell med diskret yttre i kombination med sportvagnsprestanda tack vare en drivlina med rötter i motorsporten kom att bilda skola och BMW M5 lanserade således även ett helt nytt segment.

Sedan dess har denna legendariska modell vidareutvecklats och förfinats till perfektion under fem generationer enligt originalets filosofi: diskret elegans och luxuös komfort i kombination med kompromisslös kördynamik och körglädje.

När sjätte generationen BMW M5 nu premiärvisas har det klassiska M5-konceptet dragits till sin absoluta spets. Liksom alla M-modeller har även nya BMW M5 utvecklats och optimerats på världens tuffaste racerbana, Nürburgrings beryktade Nordslinga. Resultatet är häpnadsväckande köregenskaper, komfort och prestanda. Nya BMW M5 är även första sedanmodell från BMW M GmbH att lanseras med företagets mest avancerade fyrhjulsdriftsystem någonsin – det helt nyutvecklade M xDrive.

M xDrive är det sportigaste och mest extrema fyrhjulsdriftsystemet i prestandasegmentet. En centralt placerad fördelarlåda med en flerskivig koppling som efter behov fördelar motorns drivmoment helt variabelt mellan fram- och bakaxel bidrar tillsammans med den helt variabla Aktiva M differentialen till oöverträffat drivgrepp och exceptionell körstabilitet oavsett underlag, utan att någonsin kompromissa med M5-modellens unika och legendomspunna körglädje.

M xDrive-systemets karaktär kan kalibreras efter förarens önskemål och behov. Fem olika grundkonfigurationer skapar ett brett spann av kördynamiska inställningar för transmissionen som ger föraren möjlighet att välja grad av sportighet i körningen - från fyrhjulsdrivet standardläge med den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) helt inkopplad till ett rent bakhjulsdrivet läge (2WD) med xDrive- och DSC-systemen helt urkopplade vilket ger ett 100 % bakhjulsdrivet beteende där förarens egen skicklighet sätter gränsen, för maximal körglädje och kördynamik vid exempelvis bankörning.

Kraften i nya BMW M5 kommer från en 4,4-liters biturbo-V8 med M TwinPower Turbo-teknologi. Motorn är en vidareutvecklad version av motorn i utgående BMW M5 som här har fått nya turboaggregat, högeffektiv indirekt laddluftkylning och högre bränsleinsprutningstryck som resulterar i såväl högre effekt som högre vridmoment. Motorn i nya BMW M5 utvecklar 600 hästkrafter vid 5600-6700 v/min ochfenomenala 750 Nm som finns tillgängligt från 1800-5600 v/mil. För att garantera ett optimalt oljetryck vid exempelvis bankörning är motorn i nya BMW M5 även försedd med en avancerad variabel oljepump.

Motorn levererar inte bara imponerande effektsiffror utan även suveräna fartresurser: 0-100 km/h går på blixtrande 3,4 sekunder och 0-200 km/h på otroliga 11,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men med tillvalet M Driver’s Package höjs toppfarten i nya BMW M5 till hela 305 km/h.

Kraften i nya BMW M5 hanteras av en specialkalibrerad M Steptronic-växellåda med Drivelogic. I D-läget sker växlingarna helt automatiskt med maximal komfort men föraren kan även välja sekventiella manuella växlingar, antingen med växlingspaddlarna på ratten eller med växelväljaren på mittkonsolen. Föraren kan kalibrera transmissionens karaktär, exempelvis för att ge blixtsnabba växlingar vid körning på bana.

Inställningarna för bland annat det adaptiva M-specifika chassit, M Steptronic-växellådan, M Servotronic-styrningen, motorns respons, M xDrive-programmen och Head Up-displayen kan konfigureras individuellt enligt förarens preferenser. Dessutom kan föraren spara två favoritinställningskombinationer och aktivera dessa via M1- respektive M2-knapparna på M-ratten.

Utvändigt har nya BMW M5 modifierats jämfört med vanliga 5-serien för att hantera de extrema krafterna. Tack vare lättviktsmaterial har vikten i nya BMW M5 med M xDrive kunnat sänkas jämfört med utgående modell. Bland annat har nya BMW M5 ett tak i kolfiber, motorhuv i aluminium samt ett sportavgassystem av lättviktstyp som med ett knapptryck får ett extra sportigt sound. Även aerodynamiken samt kylningen för både motor och bromsar har i nya BMW M5 optimerats med diverse kylluftintag och -kanaler i både främre stötfångaren och framskärmar samt en diffusor i bakre stötfångaren.

Som standard utrustas nya BMW M5 med M compound-bromsar, med 6-kolvsok fram och flytande enkolvsok bak samt ventilerade och borrade skivor runt om för minskad ofjädrad vikt och maximala bromsprestanda. Som tillval kan nya BMW M5 utrustas med M kolfiberkeramiska bromsar med guldlackade bromsok som minskar den ofjädrade vikten med 23 kg och som imponerar med sin enastående retardationskraft även vid mycket hård bankörning.

Nya BMW M5 är standardutrustad med 19-tums lättmetallfälgar lackade i Orbit Grey och skodda med M-specifika prestandadäck. Som tillval finns 20-tums lättmetallfälgar. Till standardutrustningen hör även Merino-läder och elstyrda M stolar. Som tillval finns nyutvecklade M multifunktionsstolar med kraftig skålning och optimalt sidostöd vid sportig körning.

Nya BMW M5 går att beställa från september 2017 och leveranserna startar under våren 2018. Vid marknadsintroduktionen av BMW M5 lanseras även specialversionen BMW M5 First Edition som tillverkas i en begränsad upplaga om 400 exemplar. BMW M5 First Edition är lackad i den unika kulören Frozen Dark Red Metallic.

HÖJDPUNKTERNA I HELT NYA BMW M5

• Nya BMW M5 är den sjätte generationen av världens mest framgångsrika och respekterade högprestandasedan genom tiderna. Nya BMW M5 följer samma klassiska filosofi som de fem föregående generationerna: luxuös komfort i kombination med kompromisslös körglädje och fulländade vardagskvaliteter förpackade i en diskret och elegant sedankaross.
  • Nya BMW M5 är den första sedanmodellen från BMW M GmbH med fyrhjulsdrift, det nyutvecklade M xDrive-systemet. Detta M-specifika 4WD-system är marknadens mest avancerade och erbjuder fenomenalt drivgrepp och imponerande körstabilitet på alla underlag, utan att någonsin kompromissa med M-modellernas distinkta kördynamiska karaktär.

• M xDrive-systemet erbjuder föraren en rad olika körlägen (4WD, 4WD Sport, 2WD) som tar körglädjen och kördynamiken i nya BMW M5 till helt nya nivåer. I 2WD-läget blir BMW M5 exempelvis helt bakhjulsdriven för den ultimata körupplevelsen.

• Nya BMW M5 är utrustad med en 4,4-liters V8-motor med
M TwinPower Turbo-teknologi som levererar 441 kW/600 hk och ett maximalt vridmoment på 750 Nm.

• I nya BMW M5 överförs motorkraften till hjulen via en nyutvecklad 8-stegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic. Resultatet är exceptionell funktionalitet, komfort och prestanda vid såväl vardaglig körning som bankörning.

• Prestandasiffrorna för nya BMW M5 går knappt att beskriva, de måste upplevas: 0-100 km/h går på blixtrande 3,4 sekunder och 0-200 km/h går på ofattbara 11,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h – med M Driver’s Package höjs toppfarten till 305 km/h.

• Som det anstår en BMW M5 har även nya BMW M5 en särskild M-specifik kalibrering av chassiet för att hantera de extrema krafterna och fartresurserna och precis som övriga M-modeller är chassiet i nya BMW M5 utvecklat och optimerat på världens tuffaste och mest utmanande racerbana – Nürburgrings Nordslinga.
  • Tack vare en utpräglad lättviktsstrategi som omfattar bland annat komponenter i kolfiber och ett viktoptimerat avgassystem är BMW M5 inkl. M xDrive-systemet lättare än sin föregångare.
  • Frontspoilern i nya BMW M5 har en helt ny utformning för att optimera det stora behovet av kylluft till motorn, transmissionen och bromsarna, även vid bankörning.

• Som standard är nya BMW M5 utrustad med M compound-bromsar med blålackade 6-kolvsok fram och flytande enkolvsok bak. Som tillval finns guldlackade M kolfiberkeramiska bromsar som minskar den ofjädrade vikten med 23 kg.

• Nya BMW M5 kompromissar inte med utrustningen. Exklusivt Merino-läder och M-stolar fram tillhör standardutrustningen. Som tillval finns nyutvecklade M multifunktionsstolar. Vidare kan nya BMW M5 beställas med samtliga förarassistanssystem som erbjuds i BMW 5-serien.

• Standardutrustning i nya BMW M5 är även glanspolerade 5-ekrade 19-tums lättmetallfälgar i Dubbelekerdesign lackade i Orbit Grey i dimensionerna 9,5 x 19 tum fram samt 10,5 x 19 tum bak (däckdimensioner fram: 275/40 R 19; bak 285/40 R 19). Som tillval finns 7-ekrade 20-tums lättmetallfälgar i Dubbelekerdesign i dimensionerna 9,5 x 20 tum fram samt 10,5 x 20 tum bak (däckdimensioner fram: 275/35 R 20; bak: 285/35 R 20).

• Den exklusiva karosskulören Marina Bay Blue Metallic är en av flera unika lacker (inklusive flera mattlacker) som erbjuds till nya BMW M5.
  • Säljstart för nya BMW M5 är våren 2018. Den exklusivt utrustade specialmodellen BMW M5 First Edition marknadslanseras samtidigt som den vanliga modellen under våren 2018.

För mer information och bilder:

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2016 sålde BMW Group ca 2,367 miljoner bilar och nästan 145.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,67 miljarder euro på upptill 94,16 miljarder euro i intäkter. Per den 31 december 2016 hade BMW Group 124.729 medarbetare.