Nya MINI Countryman: MINIs största uppdateras

Nya MINI Countryman: MINIs största uppdateras

Senaste generationen MINI Countryman lanserades 2017 och har sedan dess etablerat sig som en kompakt och allsidig familjebil med den traditionella MINI-tvisten. Nu är tiden inne för en uppdatering av både teknik och design.

MINI Countryman har varit en pionjär sedan den första generationen lanserades 2010. Som den första modellen med en längd på över 4 meter, med 5 dörrar, 5 säten och fyrhjulsdrift, blev den MINIs inträde i ett nytt segment, med en större kundgrupp. Med högre markfrigång kombinerat med MINI-typiska ”ett hjul i varje hörn”, trivs MINI Countryman lika bra på asfalt, som på grus eller svenska vintervägar. MINI Countryman utgör nästan 30 procent av den globala försäljningen av det brittiska märket.

Små detaljer – stora meningar

MINIs säregna designuttryck har alltid varit lekfullt, där själen ofta sitter i detaljerna. Nya MINI Countryman bygger på det traditionella receptet, men har fått ett antal nya designelement som skiljer sig från sin föregångare.

Den nya fronten kännetecknas främst av skarpare linjer i stötfångaren med ett sportigare uttryck. Både de horisontella och vertikala linjerna framhävs tydligt. Mellan de markanta LED-dimljusen finns också en ny frontspoiler. LED-strålkastare med ett antal funktioner är nu standard. Som tillval erbjuds adaptiva LED-strålkastare som anpassar sig automatiskt i olika körsituationer och för mötande trafik.

Sett bakifrån lägger man snabbt märke till de speciella bakljusen, där det brittiska arvet tydligt framträder med ljusdesignen av Union Jack. Kommer man närmare bilen, ser man också att själva lyktglaset har en skulpterad utformning. På stötfångaren bak känner man igen de skarpa linjerna från fronten, de tydliga vertikala elementen och en ny design på diffusorn.

Interiören har också fått sina uppdateringar och nya funktioner, både synliga och icke synliga. Sportratt är nu standard i alla modeller och infotainmentsystemet har fått nytt innehåll. Mest iögonfallande är den nya digitala instrumenteringen bakom ratten. Den 5” stora skärmen får också sällskap av en 8,8” stor touchskärm om så önskas. Som för varje MINI, är möjligheterna många för den som önskar en personlig anpassning av sin bil genom ett brett spektra av färger och tillbehör.

• Motorn i Cooper ALL4 har en 3-cylindrig bensinmotor på 136 hk med vridmoment på 220 Nm. 0-100 km/t avverkas på 10,1 sekunder och toppfarten nås vid 202 km/t.
  • Cooper S ALL4 har en 4-cylindrig motor på 178 hk. Sprinten 0-100 km/t gör den på 7,3 sekunder och toppfarten nås vid 222 km/t.
  • Den mest sålda modellen är, som tidigare, plug-in hybriden Cooper SE ALL4. Här är driver samma bensinmotor framhjulen, medans en elektrisk motor driver bakhjulen. Tillsammans ger det en samlad motoreffekt på 220 hk och ett vridmoment på 385 Nm.
  • Batteriet har en kapacitet på 9,6 kW och ger plug-in hybriden en elektrisk räckvidd på upptill 52 km (WLTP). 0-100 km/t tar endast 6,8 sekunder och toppfarten nås vid 196 km/t.
  • Den senaste tiden har MINI, med goda erfarenheter, strukturerat utrustningsnivåerna till tre alternativ. ”Essential” är en bra utrustad basmodell, ”Experience” innehåller en bra blandning av olika extrautrustningar, medan ”Maximize” praktiskt taget har all extrautrustning inkluderad.

Rekommenderade cirkapriser för nya MINI Countryman:

Essential: Experience: Maximize:
Countryman Cooper ALL4 321.600 343.300 401.600
Countryman Cooper S ALL4 357.400 374.400 427.400
Countryman Cooper SE ALL4 422.900 444.600 492.900

– Nya MINI Countryman är en flexibel följeslagare både i stan och på landet och vi vet att våra kunder värdesätter premiumkvalitén i bilen. På den nordiska marknaden utgjorde modellen 40 procent av försäljningen i fjol. Det är plug-in modellen som är förstavalet för väldigt många av våra kunder, både som privatbil och tjänstebil, säger Anders Brocknäs, nordisk MINI-chef.

Produktionen av nya MINI Countryman startar i juli och de första bilarna förväntas att landa i augusti.

Läs mer och hitta fler bilder i den globala pressreleasen här.

@: peter.maier@bmw.s

Under 2019 sålde BMW Group över 2,5 miljoner personbilar och över 175 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 133 778 medarbetare.