85 procent av tekniska kampanjen kring EGR-problematiken klar

85 procent av berörda modeller har nu genomgått den tekniska kampanjen kring problematiken i vissa modellers EGR-moduler. Efter nya tekniska rön och erfarenheter har den också utökas något till att omfatta ytterligare 4 800 bilar från de ursprungliga 48 000 bilarna. Ägare till berörda bilar har via brev fått information om hur deras bil kan kontrolleras/åtgärdas, samt också fått meddelande via bilens displaysystem.

I augusti 2018 inledde BMW en teknisk kampanj som inledningsvis berörde cirka 35 000 bilar i Sverige. Bakgrunden till den tekniska kampanjen är att BMW AG har genomfört undersökningar och funnit att det kan uppstå ett fel i vissa produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Felet består i att Exhaust-Gas-Recirculation-modulen (EGR), som används för avgasregleringen, i mycket sällsynta fall kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn och orsaka brand. BMW har därför beslutat att inspektera EGR-modulen i berörda fordon, för att och ersätta eventuellt felande komponenter. På den europeiska marknaden berör denna tekniska åtgärd EGR-modulen i främst BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6.

Den tekniska kampanjen har genomförts löpande och på ett sätt som skall vara så smidigt som möjligt för kunden - vanligen vid ett redan inplanerat servicebesök eller genom att BMW kontaktar kunden och bokar en servicetid som passar. I dagsläget har 85 procent av de berörda bilarna blivit kontrollerade och – vid behov – åtgärdade.

Den tekniska kampanjen har stegvis utökatstill att omfatta fler bilar än de ursprungliga då vår fortsatta tekniska undersökning visat att det kan finnas fler varianter av komponenter som möjligen är påverkade. Vi tar det säkra före det osäkra och väljer att kontrollera, och i förekommande fall byta ut, EGR-komponenter. Den nu utökade tekniska kampanjen omfattar totalt cirka 52 800 bilar i Sverige. Alla berörda bilägare har fått ett brev hem med mer information om hur de kan göra för att få bilen kontrollerad och - vid behov - åtgärdad. Berörda bilar har även fått ett meddelande på bilens displaysystem om behovet av kontroll.

En spontan bilbrand är en dramatisk händelse som kan vara traumatisk, men det är en mycket sällsynt händelse som kan uppstå av flera olika externa orsaker, såsom felaktig skadereparation, avsaknad av- eller felaktigt serviceunderhåll, otillåten modifiering (motortrim, fjärrstartare, stereoinstallation). Vi tar varje incident på största allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom.

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2018 sålde BMW Group över 2,49 miljoner personbilar och över 165 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2018 var 9,815 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 97,48 miljarder euro. Per den 31 december 2018 hade BMW Group 134 683 medarbetare.