​Tänk smart, tänk långsiktigt och nå din drömkund!

​Tänk smart, tänk långsiktigt och nå din drömkund!

Mikael Åhrberg, hotelldirektör på Scandic Nord och Scandic City i Norrköping, är en sann affärsnätverkare. Han har insett vikten av att jobba långsiktigt och strategiskt, att det handlar om att bygga förtroendekapital och att lära känna varandra på djupet. För en tid sedan gjorde han sitt livs största affär – tack vare en affärspartner i sitt BNI-team.

Mikael Åhrberg tillhör en av de mer etablerade figurerna i sitt BNI-team. Han var med och startade gruppen för 13 år sen. Allt sedan dess har han varje torsdag klockan 06.30 öppnat upp dörrarna till morgonmötena.

- Jag skulle nog vilja påstå att BNI-mötet är mitt viktigaste möte varje vecka. Det vill jag för allt i världen inte missa. Jag har ju hela min säljkår där. Och dem vill jag inte svika.

Genom att ständigt vara på plats, få kollegorna i teamet att se och förstå fördelarna med det man säljer, har Mikael skaffat sig ett stort förtroendekapital.

-Det handlar om att se varandra. Att inte bara se varandra som säljare utan också som riktiga kompisar. Vi delar både med- och motgångar med varandra i vårt team, menar Mikael.

Men låt oss ta det hela från början. För några år sedan blev Pascal Funce inbjuden som gäst. Han arbetade som säljare på MediaMarkt och var lite nyfiken på om man verkligen kunde göra affärer genom BNI. Pascal insåg snart nyttan och gick med i teamet. Det visade sig vara ett lönsamt val. Allt fler kunder kom till MediaMarkt genom BNI.

- Det är självklart att man väljer MediaMarkt när man ska utrusta och komplettera hotellen med teknik, säger Mikael. Det handlar om Givers Gain. Vi vänder oss alltid till dem när vi ska handla något till Scandic, och jag handlar även där privat.

Mikael ville förstås komma längre in i MediaMarkts organisation. Han bestämde sig därför för att göra en sökning på högste chefen på MediaMarkt i Norrköping. Han fick napp direkt. Det var inga svårigheter för Pascal att fråga chefen om han var intresserad av att lyssna till vad Mikael hade att erbjuda. Pascal hade ju redan lärt känna Mikael och hade stort förtroende för honom. Dessutom hade ju Mikael visat sig vara en trogen kund hos MediaMarkt.

Så träffades de två, Mikael, hotelldirektör för Scandic Norrköping och Johan, chef för MediaMarkt Norrköping. Mötet blev lyckat och en hel del affärer gjordes. Efter något halvår hörde Johan av sig och berättade om en stor kickoff MediaMarkt skulle ha för hela Sverige, där de skulle presentera sina nya produkter. Kunde Mikael hjälpa honom?

Mikael insåg snabbt att Scandic i Norrköping var för litet, så han tog kontakt med sina kollegor i Stockholm. Så kom det sig att kickoffen lades på ett av Scandics hotell i Stockholm – en affär värd flera miljoner.

- Så fick jag en riktig drömkund! Den affären hade jag aldrig fått utan de kontakter jag har genom BNI. Där ser man nyttan av alla sökningar, presentationer och 1-2-1-möten som man haft – det har ju breddat min kontaktyta, menar Mikael Åhrberg. Genom varje möte har vi förbättrat våra relationer och det är klart att oddsen ökar när vi umgås, lär känna varandras företag och kultur.

-Vi står upp för varandra, hjälper varandra i vått och torrt. Man bryr sig om sina BNI-kollegor på ett sätt som sträcker sig över att bara göra business. Man upptäcker flera saker hos varandra. Vi får Gnosjöandan - vi vill verkligen stötta och hjälpa varandra. Det är största styrkan i BNI.

Text: My Lieberman