Meatballs for the people - köttbullar från krogköket hem till dig!

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2013 15:15 CET

I slutet av november öppnar senaste tillskottet till Bockholmengruppens verksamhet, Meatballs.

På Nytorgsgatan 30 i Stockholm öppnar butik och servering med den älskade köttbullen helt i centrum. Med fokus på kvalitet, spårbarhet och hantverk vill gruppen, med Mathias Pihlblad i spetsen, erbjuda alla köttbulleälskare ett bättre alternativ till massproducerade köttbullar i dagens livsmedelsbutiker.

Idén till Meatballs föddes hos Mathias när det återigen började dra ihop sig till julbord och de tusentals köttbullar som ska rullas varje år. ”Det blev nästan som en sport i branschen, vilken krog som börjar rulla tidigast på hösten och frysa in. Då bestämde jag mig att jag aldrig ska servera en köttbulle på mina julbord som varit fryst.”, säger Mathias Pihlblad. Han hittade en maskin i Italien som fylls med smet uppifrån och pytsar ut köttbullar i botten, tio i taget. Det funkade bra vid julborden men vad skulle man göra med maskinen resten av året?

”Folk gillar ju att äta köttbullar på krogen, då vill de säkert köpa med sig riktigt bra köttbullar hem också.I det utbud som finns i butik idag är det ju ingen som satsat på kvalitet”, säger Mathias Pihlblad och tillägger: “Idén kändes självklar. Vi vill ge alla riktigt bra köttbullar som smakar gott och är tillagade med den omsorg och kärlek som vi lagar mat med på våra restauranger, säger Mathias Pihlblad.

I butiken kommer man att hitta köttbullar på nöt- och fläskfärs, säsongsvarianter med vilt, lamm, fågel och olika kryddningar. Det blir också gästspel av utvalt kött och smaksättningar, till nyår till exempel kan man tänka sig en lyxbulle gjord på grovmald hängmörad högrev med portvin och anklever.Andra exempel på lekfulla smaker kan vara rökta fläskbullar med koriander, köttbullar på nöt smaksatta med ansjovis, kryddpeppar och grönmögelost, lammköttbullar med kummin och vitlök eller krämiga köttbullar på ungtupp med mynta.

Namnet till trots kommer det alltid att finnas ett vegetariskt altenativ. Det trogna samarbetet med Fällmans kött som leverantör kommer att fortsätta och stort fokus läggs på spårbarheten av köttet. Med en kod på förpackningen kan den varje kund kolla upp på hemsidan vilken gård och vilken batch just de köttbullarna kommer ifrån.”Så fort det blir produktion på storköksnivå, när du måste hålla ballongvispen med båda händerna, då försvinner känslan för maten. Därför använder vi våra duktiga kockar som faktiskt älskar att laga bra mat – och att göra världens bästa köttbullar.”, säger Mathias Pihlblad.Butiken på Nytorgsgatan 30 kommer att ha fokus på färdigförpackade köttbullar och lösvikt, men det kommer också att finnas några sittplatser för gäster som villavnjuta köttbullarna på plats med en öl. “Den som äter på plats kan avnjuta sliders på rådjur med plommon, gratinerade kalvköttbullar med salvia, tomat och mozzarella , grillat öppet bondbröd med lammköttbullar och auberginekaviar eller fläskköttbullar med kummin, surkål och söt senap”. I vår butik samsas så mycket av det vi tycker om. Så andaktsfullt, vi huserar ju i gamla kyrkolokaler, välkomnar vi er som hemma. Eller som i köttbullshimmelen”, hälsar Mathias och de andra på Meatballs.

Bockholmen Gruppen driver restaurangerna Bockholmen Hav & Restaurang, Djurgårdsbrunn, Dalarö Skans, Nybrogatan 38, Nytorget 6, Fågelbro krog samt Bockholmen Catering & Event. Gruppens omsättning för innevarande år beräknas bli omkring 130 Mkr. Bolaget ägs av Mathias Pilbad, Peder Smith, Tiel Ridderstad samt Ulf Dinkelspiel.

Kommentarer (0)