Gågatan i Boden foto Bodens kommun/KOMM

Boden blir testort för satsning av en ny rikstäckande infrastruktur av leveransboxar

Tillsammans med Stockholm blir Boden först i Sverige ut med att testa obemannade skåp för att hämta, returnera och skicka paket - iBoxen. En ny infrastrukturlösning som kan skapa förutsättningar för mer hållbara transporter. Satsningen är samarbete mellan företagen bakom iBoxen, Sweco och Bodens kommun.

Fram till 2025 förväntas E-handeln i Sverige nära nog fördubblas. Belastningen på distribution och utlämningsställen är redan idag stor och periodvis mycket problematisk. Därför kan den obemannade iBoxen, utrustad med blåtandsteknologi, vara en innovativ lösning och ett hållbart alternativ. Skåpen är tillverkade i en robust metallkonstruktion och ställs upp på betongfundament på strategiskt utvalda platser och i närheten av redan befintliga folkströmmar. Denna del av projektet har skett i nära samarbete med Bodens kommun.

I Boden kommer hela 50 skåp att placeras ut såväl i centralorten men också i omkringliggande byar som Harads, Bredåker, Skogså, Sörbyn och Gunnarsbyn för tydliggöra samhällsnyttan med projektet. Flera transportbolag deltar redan från början i projektet och kommer att erbjuda sina kunder iBoxen som leveransalternativ.

- iBoxen har från starten varit fast beslutna om att vi vill bidra till att skapa förutsättningar för att hela Sverige skall leva. Därför ville vi starta projektet i en glesbygdskommun och en storstadskommun. Att det blev just Bodens Kommun var mer en lycklig slump då jag känner Claes Nordmark sedan tidigare. Vi träffades för ett år sedan och jag frågade då om det här skulle vara intressant för kommunen att vara först ut med att testa leveransskåp och Claes sade direkt att han gärna diskuterade frågan vidare. Efter att ha träffat kommunstyrelsen och jobbat intensivt med samhällsbyggnadsförvaltningen och Lars Andersson har vi nu ett år senare ett avtal med Bodens Kommun och är i färd med att placera ut de första 50 boxarna, konstaterar Thomas Backteman medgrundare av företaget iBoxen.

Hållbarhetsaspekten är viktig för tillverkaren som ser en möjlighet att minska de just nu ökande pakettransporterna som leder till ytterligare utsläpp och negativ miljöpåverkan. iBoxens öppna och oberoende infrastruktur gör att att den är tillgänglig för alla transportbolag vilket kommer att skapa nya möjligheter som kommer att gynna såväl småföretagare som privatpersoner.

- Sweco jobbar med morgondagens samhälle och att få vara med att driva ett sånt här projekt som lokal konsult känns väldigt inspirerande säger Pontus Kristiansen, projektledare på Sweco.

- Ett spännande projekt där smart användning av digital teknik kan vara en lösning på ett högst analogt problem. Hållbarhetstanken är tilltalande vilket här uppe också handlar mycket om tillgänglighet säger Jörgen Nordqvist, näringslivsutvecklare, Boden Business Park.

iBoxen är grundat av Anders Holm och Tim Jörnsen, båda med lång bakgrund i svensk och global logistikverksamhet, Thomas Backteman, tidigare kommunikationsdirektör på bland annat Postnord och mångårig erfarenhet från kommunikation och PR, e-handelsentreprenören Paul Källenius och fastighetsinvesterarna Jan Björk och Patrik Hegbart. Vd för iBoxen Infrastuktur Sverige AB är Tim Jörnsen

Kontakt / Jörgen Nordqvist, näringslivsutvecklare, 070-650 08 19