Från vänster: Claes Nordmark, Tord Lehman, Sara Rezgui, Jörgen Nordqvist. Foto: Bodens kommun/KOMM

​Bodens kommun säljer Gula huset

Företagaren Tord Lehman, som driver Olofssons frukt, köper fastigheten Boden 55:11 (Kungsgatan 40) av Bodens kommun. Huset är mer känt som Gula huset och ligger centralt i Boden. Köpeskillingen är 5 000 000 kr.

”Jag har upplevt att närproducenter har haft svårt att nå ut till konsumenterna med sina produkter. Genom att köpa och bygga om fastigheten är min ambition att skapa en central plats där Bodensarna kan handla närproducerat. Det finns många producenter i och runt Boden som nu tillsammans på ett enkelt och mer lättillgängligt sätt kommer att kunna erbjuda sina varor säger Tord Lehman, Olofssons frukt.”

Tord Lehman är med i ett nätverk av lokala producenter som redan har ett samarbete men som sökt en fysisk plats för att erbjuda sina produkter. Den möjligheten och satsningen skapar Lehman nu genom att förvärva fastigheten och står för hela investerings- och byggprocessen själv. Själva driften av affärsytan kommer att drivas av en ekonomisk förening bestående av lokala producenter i det befintliga nätverket.

Befintliga hyresgäster är informerade och kommer samtliga finnas kvar i fastigheten.

En offensiv satsning på lokala produkter med ett tydligt hållbarhetsperspektiv mitt i Boden känns otroligt spännande. Jag är imponerad av den drivkraft som möjliggör det här och är övertygad om att Bodensarna kommer att gilla upplägget säger Claes Nordmark, kommunalråd i Boden.”

”Även om många som jag redan säljer produkter både på nätet och via gårdsförsäljning känns det här möjligheten jättekul. Här kan vi tillsammans visa på det otroliga utbud som finns här i och nära Boden säger Sara Rezgui, Sur Saras syrade grönsaker.”

Kontakt:
Tord Lehman