Eyvind Johnson-priset 2018 tilldelas Andrzej Tichý

Andrzej Tichý tilldelas Eyvind Johnson-priset för sin roman Eländet. Juryns motivering: "Eländet är en sugande minnesström om våld, droger och broderskap, författad på en musikalisk prosa som får den såriga svärtan att lysa i mörkret".

Juryn för 2018 års pris bestod av Andrea Lundgren, Bengt Pohjanen, Regine Nordström, samt Fredrik Rönnberg, ordförande och bibliotekschef i Boden.

Priset belönar ett författarskap eller ett prosaverk som juryn funnit tillhöra de konstnärligt mest intressanta ur de två senaste årens svenska produktion.

Prissumman är 70 000 kronor.

Priset är instiftat av Bodens kommun och delas fortsättningsvis ut varje år

Bakgrund till priset: För att hedra minnet av bodenfödde författaren och nobelpristagaren Eyvind Johnson instiftade Bodens kommun ett litteraturpris 1988. Tidigare pristagare är Klas Östergren, Lennart Hagerfors, P-O Enquist, Rolf Aggestam, Kerstin Ekman, Lars Jakobsson, Lotta Lotass, Göran Greider, Bengt Ohlssson, Bengt Pohjanen, Johan Jönson, Elisabeth Rynell.

Eyvind Johnson föddes 1900 i Björkelund utanför Boden. Han blev ledamot av Svenska Akademien 1957 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1974 tillsammans med Harry Martinson

Kontaktperson: Fredrik Rönnberg
E-post: fredrik.ronnberg@boden.se

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.