Eyvind2016 välkomnar författarna, Bea Uusma och Andrea Lundgren

Bea Uusma är född 1966 och är illustratör, läkare och författare. Under sina medicinstudier skrev hon på eget initiativ en gedigen rapport om Andréeexpeditionens dödsorsak som lägger fram nya fakta vad gäller både dödsorsak och lägerplatsen. 1999 publicerade hon den prisbelönta Astronauten som inte fick landa (Alfabeta), om Apollo 11-astronauten Michael Collins som reste hela vägen till månen men aldrig fick kliva av.

• Vad var det som gjorde att Bea Uusma blev så fascinerad av Andréexpeditionen? I sin strävan för att ta reda på vad som egentligen hände med expeditionen ville hon själv gå i deras fotspår. På hennes fjärde försök, lyckades hon till slut med att ta sig till Vitön i Arktisk. Hennes upplevelser, slutsatser och mycket annat kommer Bea själv att berätta om under sitt besök i Boden, säger projektledare Linda Rönnbäck

2013 tilldelades Bea Uusma Augustpriset i kategorin fackböcker för Expeditionen: min kärlekshistoria

Andrea Lundgren är författare och litteraturkritiker. Hon föddes 1986 i Vittjärv utanför Boden, men bor idag i Stockholm. Hennes senaste roman, Glupahungern, är en släktkrönika med magiska inslag som utspelar sig i de norrbottniska skogarna. Hon har också skrivit en del noveller, och nominerades 2015 till Sveriges radios novellpris. Andrea driver också litteraturpodcasten Skogarna (www.skogarna.se)

Sedan tidigare är det klart att Martina Haag, Håkan Nesser, Tove Alsterdal, Mattias Alkberg, Ann-Helén Laestadius, Henrik Fexeus, Therese Henriksson, Johanna Lindbäck, Gunnar Westrin , Johan Lewenhaupt, Mats Tormod och Lina Stoltz medverkar i Eyvind2016.

Kontaktperson: Linda Rönnbäck
E-post: linda.ronnback@boden.se